Den 8. nasjonale konferanse om selvmordsforskning og -forebygging

Velkommen til den 8. nasjonale konferanse om selvmordsforskning og -forebygging: Fra handlingsplan til praksis.

Med «Handlingsplan for forebygging av selvmord og selvskading 2014-2017» som bakteppe fokuserer programmet på selvmordsforebygging på sentrale arenaer i samfunnet.

Sett av to dager i november for faglig påfyll, økt kompetanse om selvmordsforebygging, nye nettverk og møter med dedikerte fagpersoner. Diskuter din arbeidshverdag, din kommunes tiltaksplan eller dine prosjektplaner for nye selvmordsforebyggende tiltak med kolleger, klinikere, forskere og andre som kommer i kontakt med mennesker risikoutsatt for suicidal atferd, etterlatte ved selvmord eller andre som har interesse for selvmordsforebygging.

Foredrag, symposier og workshops—smakebiter fra programmet:

• Danuta Wassermann: Seyle - intervensjoner for å forebygge selvmordsatferd i skolen
  • Louis Appleby: Forebygging av selvmord i psykisk helsevern - erfaringer fra 20 års arbeid med å utvikle bedre tjenester
  • Ping Qin: Hva har vi lært av registerstudiene på selvmord?
  • Anne Freuchen:  De tapte årene - selvmord blant barn
  • Gro Berntsen og Anne Silviken: Etterlattes erfaringer med lokalt hjelpeapparat i samiske områder i Nord-Norge
  • Vegard Ø. Haaland: Personer som begår selvmord - behandlingskontakt med spesialisthelsetjenesten
  • Fredrik A. Walby: Selvmordsrisikovurdering - er det vanskelig?
  • Lars Mehlum, Kari Wille Rekdal: Innsatsen for å forebygge selvskading og selvmord. Utfordringer og muligheter.
  • Ruth-Kari Ramleth, Line Indrevoll Stänicke og Anita Johanna Tørmoen: Hvordan arbeide med ungdom med selvskading og suicidal atferd.

I tillegg vil programmet bestå av workshops og parallelsesjoner med innsendte bidrag. Benytt sjansen til å oppdatere deg faglig og møte andre.

Påmelding på konferansens nettsider innen 10. september: NOK 2500,-.
Senere påmelding: NOK 3200,-

Publisert 1. sep. 2015 12:47 - Sist endret 18. sep. 2018 15:10