Posttraumatisk stresslidelse er forbundet med betydelig risiko for villet egenskade

Pasienter med posttraumatisk stresslidelse som ble innlagt ved en psykiatrisk akuttavdeling hadde nesten like stor risiko for senere å bli innlagt til somatisk behandling for villet egenskade som pasienter med ustabil personlighetsforstyrrelse.

I et samarbeidsprosjekt mellom forskningsavdelingen i Divisjon psykisk helsevern ved Haukeland universitetssykehus og Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging har en gruppe forskere undersøkt hvordan det går med pasienter etter psykiatrisk akuttinnleggelse på grunn av selvmordsrisiko. Rundt 300 pasienter som hadde slike innleggelser samtykket til å bli intervjuet under sykehusoppholdet og et halvt år etterpå. Det ble også innhentet informasjon om somatiske innleggelser på grunn av villet egenskade i samme tidsperiode.

Hovedmålet med studien er å undersøke faktorer som kan bidra til en mer differensiert og målrettet behandling for å forebygge villet egenskade og selvmord i denne høyrisikogruppen.

En av delstudiene som nå er publisert fant at det å ha posttraumatisk stresslidelse var forbundet med betydelig risiko for villet egenskade som krevde somatisk sykehusbehandling i løpet av observasjonsperioden. Dette resultatet sto seg også når diagnosen ble undersøkt sammen med ustabil personlighetsforstyrrelse. Resultatet står i kontrast til funn fra noen tidligere studier hvor posttraumatisk stresslidelse ikke lenger var en selvstendig risikofaktor etter å ha blitt kontrollert for ustabil personlighetsforstyrrelse. PhD-student Liv Mellesdal er hovedforfatter av artikkelen.

Mellesdal L, Gjestad R, Johnsen E, Jørgensen HA, Oedegaard KJ, Kroken RA, Mehlum L.
Borderline Personality Disorder and Posttraumatic Stress Disorder at Psychiatric Discharge Predict General Hospital Admission for Self-Harm
J Trauma Stress. 2015 Dec;28(6):556-62.

Illustrasjonsfoto: colourbox

Publisert 4. mai 2016 10:34 - Sist endret 1. juli 2016 20:50