Utvalgte artikler
- Westerlund, M., Schaller, S., & Schmidtke, A. (2009). The role of mass-media in suicide prevention. Chapter 69. I Danuta and Camilla Wasserman (eds.): Oxford textbook of suicidology and suicide prevention : a global perspective. Oxford: Oxford University Press. - s. 515-523. ISBN: 978-0-19-857005-9.
- Suicidologi 19 (2). Temanummer: Smitte
- Grøm, T, & Herrestad, H. (2014). Når etterlatte ved selvmord møter presse. Suicidologi, 19(1),10-14.
- WHO (2017): Preventing suicide: a resource for media professionals
- WHO (2008): Hvordan forebygge selvmord: en veileder for mediefolk (2008) (Oversettelse: NSSF)
- Hawton, K., & Williams, K. (2005). Media influences on suicidal behaviour: evidence and prevention. In K. Hawton. Prevention and treatment of suicidal behaviour : from science to practice. Oxford: Oxford University Press: 293-306. ISBN 0-19-852976-7
- Lamark, H., & Andreassen, J-E. (2007). Selvmord i forbifarten : en undersøkelse om norske mediers omtale av selvmord i 2006. [Bodø]: [Høgskolen i Bodø], 2007. - 63 s. Utredning for Norsk journalistlag.
- Desroches, M.T. (2016). Norske mediers omtale av selvmord i 2014 – er den samfunnsnyttig? Suicidologi, 21, (2), ss. 44ff.
- Lamark, H., & Andreassen, J-E. (2007). Suicidologi 12(2),24-27
- Nybø, R.K. (2007). Fra tabu til tema: selvmord i mediene. Kristiansand: IJ-forlaget. - 136 s. ISBN 978-82-7147-308-2
- Larsen, K. (2007): Bokanmeldelse i Suicidologi 2007, 12(2),28
- Herrestad, H. (2006). Endringer i Vær Varsom-plakaten (pdf) Suicidologi,11 (1), 29.
Norsk Presseforbund:
- Veileder for omtale av selvmord - dette sier forskningen (2019)
- Vær varsom-plakaten (om selvmord: se pkt. 4.9) (Gjeldende fra 1.1.2006)
Nybø, R.K. (2005): Veileder for omtale av selvmord, Norsk Presseforbund.
Jobes, D. A., Berman, A. L., O’Carroll P. W., Eastgard S., & Knickmeyer S. (1996). The Kurt Cobain suicide crisis: perspectives from research, public health and news media. Suicide and Life-threatening Behavior, 26, 260-272.