Prisdryss til professor Ola Didrik Saugstad

I løpet av oktober har Saugstad mottatt to store internasjonale priser innen nyfødtmedisin. En stor begivenhet for den doble prisvinneren.

Professor Ola Didrik Saugstad. Foto: UiO.

Ola Didrik Saugstad er professor i barnesykdommer, overlege i nyfødtmedisin og leder av Pediatrisk forskningsinstitutt ved UiO og OUS.

Denne måneden har han vunnet to anerkjente internasjonale priser innen sitt fagfelt, the Chiesi Prize of Excellence in Neonatology og Erich Saling Perinatal prize.

- Det er veldig hyggelig å bli anerkjent med priser, sier Saugstad.

Fra oksygen til vanlig luft

Saugstad tok doktorgraden sin på gjenopplivning av nyfødte barn. Tidligere var praksisen å benytte ren oksygen ved gjenoppliving av nyfødte, men Saugstad viste i sin forskning at de kunne redde flere barn ved å bruke luft istedenfor.

– Det har vært en av de store kliniske oppdagelsene i norsk medisin. Forskjellen kan redde flere hundre tusen barn i året, sier Saugstad.

Basert på Saugstad og kollegenes forskning ble retningslinjene internasjonalt i 2010 endret til å bruke luft og ikke ren oksygen. Denne forskningen har lagt grunnlaget for nye gjenopplivingsprogram for nyfødte i lavinntektsland.

The Chiesi Prize of Excellence in Neonatology

Både Chiesi- og Saling-prisen fremhever toppforskerne innen nyfødtmedisin. Chiesi-prisen regnes som en av de største nyfødtpriser i Europa, og deles ut hvert tredje år. En rørt Saugstad mottok prisen på nyfødtmøtet i Würzburg 9. oktober.

– Jeg trodde jeg bare skulle opp og få prisen, men de holdt en lang tale med bilder av meg. Så jeg var litt beveget da jeg gikk opp der. Det var en stor begivenhet, og en stor dag for meg, sier han.

Professoren har vært banebrytende i å få endret praksis på gjenoppliving av nyfødte. Ifølge komiteen går Chiesi-prisen til en fremragende kliniker og grunnforsker innen neonatalogi som har bidratt vesentlig til å forbedre behandlingen for premature barn.

Erich Saling Perinatal prize

Erich Saling Perinatal prize er oppkalt etter, og deles ut av, Erich Saling, som regnes som perinatalmedisinens far. Prisen deles ut til én nyfødtlege og én fødselslege annet hvert år. Saugstad fikk Salingprisen 26. oktober på verdenskongressen i perinatalmedisin.

– Dette er jo den største prisen som gis ut i dette miljøet, så det er også en stor begivenhet for meg, sier professoren.

Mer tid med barnebarna

Saugstad har jobbet med nyfødtmedisin og forsket på bruk av oksygen i 30 år, og har gjenopplivingsprosjekter rundt om i verden. Han observerer med interesse at det når gjøres studier som ser på om det er mulig å bruke samme prinsipp med luft på voksne mennesker med hjerteinfarkt.

– Jeg startet med medisin fordi jeg ønsket å redde verden. Det er fint å ha den tanken om at det går an å gjøre en forskjell, sier Saugstad.

Fra nyttår skal han gå av som professor ved UiO, men vil fortsette i en forskerstilling på OUS. Mens han nå har en travel hverdag med klinikk, undervisning av medisinerstudenter, møter og skriving av artikler, gleder han seg fremover til å ha mer tid til trening og å være sammen med barnebarna.

– Priser er veldig hyggelig, men det er ikke det som gjør meg lykkelig, sier han.

– Det som gjør meg lykkelig er å være med barnebarna. Det går ikke an å oppleve noe større, de har gitt livet en ny dimensjon, sier prisvinneren stolt.

Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 1. nov. 2017 12:42 - Sist endret 2. nov. 2017 12:26