Sølv til Øystein Horgmo

Vår eminente medisinske fotograf Øystein Horgmo har vunnet sølv på en internasjonal konkurranse for medisinske fotografer, med et bilde av lidelsen sklerodermi.

Linear scleroderma – normal and reflected infrared recording. Foto: Øystein H. Horgmo.

IMI Awards er en årlig internasjonal konkurranse for profesjonelle medisinske fotografer og illustratører. Konkurransen arrangeres av britiske Institute of Medical Illustrators.

Under årets prisutdeling i Nottingham i oktober, vant Øystein Horgmo sølv, for et bilde av lineær sklerodermi.

– I dette bildet ser du tydelig blodkarene i pasientens venstre bein, som er angrepet av den autoimmune sykdommen lineær sklerodermi, forklarer Horgmo.

Fotografen har brukt infrarød teknikk, som gjør det mulig å få frem strukturer som er i pasientens hud eller rett under huden.

– Det er ekstra moro å vinne med et bilde som viser infrarød teknikk. Denne teknikken var vanligere før, da vi brukte spesiell film beregnet på dette, men har blitt mindre vanlig etter overgangen til digitale kamera, sier Horgmo.

Øystein H. Horgmo mottar prisen fra Stephen Palmer. Foto: Melvin Bond, IMI.

På den årlige konkurransen deles det ut priser i gull, sølv og bronse i kategoriene foto, video og grafikk.

IMI Sølv gis til et fotografi, en grafikk eller en video som har en enestående bruk av teknikk. Prisen ble delt ut av IMI chairman Stephen Palmer.

Utfyllende informasjon om en pasients tilstand

Horgmo er gruppeleder i Foto- og videotjenesten ved Klinmed. Gruppen tar alle typer fotoppdrag ved instituttet, fra portrettfotografering og illustrasjoner til kliniske bilder.

– Ved Foto- og videotjenesten utfører vi både infrarød og ultrafiolett fotografering. Begge deler kan gi utfyllende informasjon om en pasients tilstand uten at det medfører stråling eller annen risiko, sier Horgmo.

IMI-prisen feirer profesjonelle medisinske fotografer og illustratører. Britiske Institute of Medical Illustrators er opptatt av å samle fagdisiplinene innen klinisk fotografi, medisinsk kunst, illustrasjon, grafisk design og video innen ulike helsetjenester.

– Det er ikke mange som jobber med medisinsk foto i Norge, så det er veldig viktig for oss og holde kontakten med kollegaer internasjonalt og spesielt i Storbritannia, hvor fagmiljøet er stort, sier Horgmo.

Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 24. okt. 2017 15:17 - Sist endret 24. okt. 2017 15:17