John F. Nash, Jr. og Louis Nirenberg deler årets Abelpris

Det Norske Videnskaps-Akademi har besluttet å tildele Abelprisen for 2015 til de amerikanske matematikerne John F. Nash, Jr. og Louis Nirenberg “for slående og fruktbare bidrag til teorien for ikkelineære partielle differensialligninger og deres anvendelser i geometrisk analyse.”

John F. Nash Jr. og Louis Nirenberg. Foto: Peter Badge (Nash) and NYU Photo Bureau: Hollenshead (Nirenberg

John F. Nash, Jr. er 86 år gammel og tilbrakte sin karriere ved Princeton University og Massachusetts Institute of Technology. Louis Nirenberg er 90 år og arbeidet ved Courant Institute of Mathematical Sciences ved New York University. Selv om de ikke samarbeidet formelt om noen artikler, hadde de stor innflytelse på hverandre i 1950-årene. Resultatene av deres arbeid merkes sterkere i dag enn noen gang tidligere.

Matematiske giganter

Nash og Nirenberg er to av det 20. århundres giganter innen matematikken. De er anerkjent for sine bidrag til feltet partielle differensialligninger, som er ligninger som omfatter endringsrater og som opprinnelig ble utarbeidet for å beskrive fysiske fenomener. Men som vist av Nash og Nirenberg, er de også nyttige for å analysere abstrakte geometriske objekter. Abelkomiteen skriver: “Deres gjennombrudd har utviklet seg til anvendelige og robuste teknikker, som nå er sentrale redskaper for studiet av ikkelineære partielle differensialligninger. Deres innflytelse kan merkes i alle grener av teorien.”

I 1950-årene beviste Nash viktige teoremer om partielle differensialligninger som av hans fagfeller er ansett som hans dypeste arbeid. Utenfor matematikken er imidlertid Nash best kjent for en artikkel han skrev om spillteori, matematikken for beslutningstaking, som til slutt gjorde at han i 1994 fikk Nobelprisen i økonomi, og som er tillagt stor vekt i filmen om ham fra 2001, A Beautiful Mind.

Referanser:

Publisert 22. apr. 2015 13:37 - Sist endret 22. apr. 2015 13:37