Anders Dale tildeles internasjonal forskningspris

NORMENT gratulerer gjesteforsker Anders Dale med Olav Thon-stiftelsens internasjonale forskningspris innen naturvitenskap og medisin.

Bildet kan inneholde: panne, smil, halsbånd, hals, offisielt.

Professor Anders M. Dale. Foto: UCSD

Torsdag 13. januar ble det offentliggjort at NORMENTs mangeårige samarbeidspartner og gjesteforsker, Anders M. Dale, blir tildelt Olav Thon-stiftelsens internasjonale forskningspris innen naturvitenskap og medisin. Prisutdelingen vil finne sted 2. juni 2022 i Aulaen ved Universitetet i Oslo.

Anders M. Dale arbeider til daglig ved Universitetet i California, San Diego, og har også en stilling ved Universitetet i Oslo. Han tildeles prisen på bakgrunn av sin verdensledende forskning innen nevrovitenskap, og da særlig studier av hjernens funksjoner og aldersrelaterte endringer i hjernen. Hans betydning som forsker strekker seg langt utover USAs grenser, og Dale er i dag blant de verdensledende på sitt forskningsfelt.

Dale har i flere år vært en nær samarbeidspartner for NORMENT og er tilknyttet senteret som gjesteforsker. Han har gitt viktige bidrag til senterets forskning innen hjerneavbildning og genetikk, spesielt innen utvikling av metoder for stordata analyser.

Publisert 17. jan. 2022 14:49 - Sist endret 10. mars 2022 08:06