Aktuelle saker - Side 6

Publisert 21. feb. 2017 15:01

Den nye forskningsenheten for eksperimentell gnotobiologi ble høytidelig åpnet torsdag 16. februar på Rikshospitalet, som den første av sitt slag i Norge.

Publisert 17. feb. 2017 16:33

Prosjektleder Jan Frich er intervjuet i Dagens medisin 17. februar om "Nasjonal delprøve". For første gang skal alle medisinstudenter i Norge ta samme avgangseksamen.

Professor David Russell mottar æresbevisning fra generalsekretæren i LHL Hjerneslag Tommy Skar.
Publisert 17. feb. 2017 16:16

Professor David Russell mottok 9. februar en æresbevisning for sin mangeårige innsats og forskning på hjerneslag, og for de slagrammede.

Kristin, Carrie og Maya i parken, Baltimore
Publisert 16. feb. 2017 11:30

Kristin Jeppestøl og Caroline Farsjø er blant Norges første avansert geriatriske sykepleiere. De var nylig i USA for å lære mer om Nurse Practitioner rollen, som blant annet følger opp pasientene uavhengig av hvor de er i forløpet og på tvers av tjenestenivå.

Publisert 9. feb. 2017 15:12

Epigenetiske analyser av stam- og kreftceller, global helse og prehospital akuttmedisin er bare noen av emnene medisinstudentene kan velge mellom. For første gang tilbys valgfrie emner i medisinstudiet.

Professor Lars Gullestad mottar prisen av Kong Harald
Publisert 7. feb. 2017 16:04

Årets hjerteforskningspris tildeles i dag professor Lars Gullestad for hans forskning på sammenhengen mellom betennelse og hjertesvikt.

Bilde av Tormod Fladby
Publisert 7. feb. 2017 13:46

Professor Tormod Fladby mottar i dag nasjonalforeningens demensforskningspris for 2017.

Illustrasjonsbilde av sykepleier og pasient.
Publisert 20. jan. 2017 04:00

Foreningen MAGIC samarbeider med British Medical Journal. Oppdaterte retningslinjer for behandling når raskere ut til helsepersonell.

Publisert 12. jan. 2017 10:00

Olav Thon Stiftelsens støtte til nordiske forskningsprosjekter innen medisin legger i år vekt forskning på Parkinsons sykdom og Alzheimers sykdom. Tre prosjekter har fått støtte og fakultetets forskere deltar i alle tre prosjektene.

Soloppgang på Gaustad
Publisert 9. jan. 2017 12:06

Kjære alle!

Håper alle har hatt noen avslappende fridager og er klar for et nytt semester.

Publisert 5. jan. 2017 16:28

Forskergruppen Multippel Sklerose er partner i et nytt globalt forskningssamarbeid som har fått millionbevilgning fra EU for å utvikle bedre behandling av sykdommen.

Illustrasjonsfoto av laboratorieutstyr
Publisert 5. jan. 2017 10:55

Norsk senter for molekylær forskning (NCMM) og Bioteknologisenteret i Oslo (BiO) slo seg formelt sammen til ett senter 2. januar 2017.

Foto av Irep Gözen
Publisert 29. des. 2016 15:43

Den nye gruppelederen ved NCMM, er én av svært få i verden som forsker på kunstige celler som er festet til overflater. – Jeg forsøker å forstå det som ikke er drevet av genetiske mekanismer, men mest av materialenes egenskaper, sier Gözen.

God jul! Soloppgang over byen, med utsikten fra Domus Medica
Publisert 22. des. 2016 15:23
Portrett av Kumar
Publisert 21. des. 2016 14:05

NAKMIs direktør Bernadette Kumar er utnevnt til den nye "UCL-Lancet Commission on Migration and Health". Kumar er førsteamanuensis ved institutt for helse og samfunn, UiO.

Publisert 14. des. 2016 13:51

Her følger litt praktisk informasjon om åpningstider og tilgjengelighet i julen.

utsnitt av forskningsrådets nyhetsside om tildelingen
Publisert 13. des. 2016 15:16

Forskningsrådet har nettopp offentliggjort hvilke prosjekter som får midler fra "Fri prosjektstøtte" (FRIPRO).

Portrettbilde av mann i hvit legefrakk.
Publisert 12. des. 2016 10:21

Professor Thor Edvardsen blir første nordiske president i European Association of Cardiovascular Imaging (EACVI).

A Scalpella synger julen inn
Publisert 9. des. 2016 13:23

Julemarkedet ble arrangert 8. desember i atriet, med servering av julegrøt og sang av studentkoret A Scalpella.

Professor Anne Spurkland mottok også fakultetets utdanningspris for hennes engasjement og kreativitet i undervisningen i anatomi og embryologi.

Kaare Norum og Ingrid Espelid Hovig i fjernsynskjøkkenets studio 1978
Publisert 8. des. 2016 11:05

Ernæringsstudiet fyller femti år i 2016 og ble feiret med et dagseminar 1. desember.

Se bildekarusell nederst på siden

Kristine presenterer sin avhandling
Publisert 6. des. 2016 13:35

Kristine Nystad forsvarte 18. november sin ph.d.-avhandling "Sami Adolescents Pathways to Adulthood".

Kvinne og mann som holder opp innrammet diplom for årets forskningspris fra Norsk Cardiologisk Selskap.
Publisert 1. des. 2016 13:34

Prisen ble delt ut på Norsk Cardiologisk Selskaps høstmøte 28. oktober.

Publisert 29. nov. 2016 13:07

De fleste former for samtaleterapi fungerer like bra. Men forskerne vet fortsatt ikke hvilke pasienter som har best nytte av hva. Forskere ved UiO samler nå et europeisk nettverk som skal finne svaret.

Publisert Nov. 25, 2016 12:57 PM

How do we know the things we know in healthcare? If you’re a student, you may think it’s all sorted out and written down in books and scientific publications. But  it’s not from books. Or scientific papers. Or even guidelines. At least, not directly.

To portrettbilder ved siden av hverandre. Til venstre, mann med briller, hvit legefrakk, blå skjorte og rødt slips. Til venstre, mann med briller, svart jakke, hvit skjorte og blått slips.
Publisert 23. nov. 2016 14:42

Klinmed-professorene Sverre E. Kjeldsen og Dan Atar er UiOs eneste representanter på Thomson Reuters liste over verdens mest siterte forskere i 2016.