Skarpere fokus på innovasjon

Et nytt professorat i innovasjon er et viktig grep for å styrke nyskaping på Det medisinske fakultet, sier Hilde Nebb, videdekan for innovasjon og internasjonalisering.

bilde av Jan Terje Andersen, professor i biomedisinsk innovasjon

Jan Terje Andersen er ansatt som professor i innovasjon. Foto: Moment Foto

Koronanedstenging av samfunnet 12. mars stoppet ikke den nye professoren i innovasjon innen biomedisin, Jan Terje Andersen. Det har vært hektisk aktivitet for han og forskningsgruppen for å bidra til at vi får kunnskap om Covid 19-viruset. Innovasjon er på timeplanen i det daglige arbeidet, samtidig med at professoratet gir mulighet for de litt lengre perspektivene.

Jeg vil være med å legge til rette. Utforme gode rammer for de som ønsker å jobbe med forskningsdrevet innovasjon, eller som nærmest ved en tilfeldighet øyner en mulighet. De trenger sparringspartnere, sier Andersen.

Målet må være at Det medisinske fakultet skal bane vei sammen med et voksende økosystem for livsvitenskap. Det må legges til rette for et samspill mellom akademia og industri. Det er en forutsetting for å lykkes med translasjon og innovasjon, avslutter han.

Les mer om Jan Terje Andersens arbeid med forskningsdrevet innovasjon- Å se det store i det lille utgjør en forskjell.

Øke innovasjon og samarbeid

Norsk forskning på medisin og livsvitenskap er i verdenstoppen. Det er et stort potensial for

bildet av visedekan for innovasjon Hilde Nebb.
Hilde Nebb, visedekan for innovasjon ønsker Andersen velkommen. Foto: Inven2

medisinsk innovasjon som kan komme samfunn og individer i inn- og utland til gode. Visedekan for innovasjon og internasjonalisering er primus motor for at fakultetet og UiO skal benytte seg av mulighetene. Gjerne i samarbeid med næringslivet, myndigheter, organisasjoner og Oslo kommune.

Vi gleder oss til å jobbe med Jan Terje Andersen om en overordnet strategi for innovasjon og styrke nyvinning i det daglige arbeidet på fakultetet. Han har over flere år utmerket seg som forsker og innovatør innen biomedisin og immunologi, sier Nebb.

Med denne ansettelsen og stillingen styrker vi innovasjonsarbeidet og understreker også at dette er en viktig prioritering for fakultetet i årene fremover. Studenter, ph.d-er, postdoktorer og professorer med gode ideer skal møte kunnskap og en positiv holdning til innovasjon fra Det medisinske fakultet. Det blir enda bedre med Jan Terje på laget, avslutter Nebb.

Publisert 18. aug. 2020 12:34 - Sist endret 30. sep. 2020 16:06