15 essays om å leve i korona-Norge

Sosial isolasjon og engstelse preger essayene som internasjonale studenter har skrevet, men det fins også håp.

Mennesker, ansiktsuttrykk, grønn gressplen

Foto: Jarli&Jordan/UiO

SHE valgte å utlyse 15 stipender til studenter som var i nød på grunn av korona. 42 internasjonale studenter fra alle fagene ved Det medisinske fakultet søkte. Alle verdensdeler var representert. 15 av disse mottok stipend på kr. 20.000 hver. Stipendmottakerne måtte skrive essay med fokus på studentsituasjonen relatert til studiene sine.

Sosial isolasjon og engstelse

– Jeg må si at jeg er slått av det høye refleksjonsnivået som preger de fleste essayene. Erfaringene med å stå midt i en pandemi fremmer refleksjon, og de evner å trekke sammenligninger mellom Norge og land for øvrig. Så er det også flere som tenker over at vi ikke har en klode B. Vi har denne kloden som må tas vare på og respekteres, sier Kristin M. Heggen, daglig leder for SHE.

I perioden hvor store deler av Norge var stengt våren 2020 var det en stor utfordring at bibliotekene stengte, også fordi denne studentgruppen bruker biblioteket aktivt blant annet av økonomiske grunner. – En fellesbeskrivelse for alle essayene vi fikk inn er hvordan hverdagen preges av sosial isolasjon og savnet av fellesskap med medstudenter og lærere, sier Heggen.

– Mange beskriver at de er redde for selv å bli syke eller at noen i familien skal bil det. Dernest er det engstelsen for ikke å gjøre det så bra på eksamen som de gjerne vil. Utdanning er spesielt viktig for denne gruppen av internasjonale studenter, fortsetter Heggen.

Her kan du lese mer om Sujan Rijal, en av essayistene, og hans plan for framtida.

Essayene (på engelsk)

Prudence Atakunda, Department of nutrition

Jasmeet Singh Narota, European Master in Health Economics and Management

Jianan Chen, European Master in Health Economics and Management