Studentinvolveringen i SHE går nye veier

Jeg ønsker at bærekraft i alle sine former skal være en selvfølgelig del av studiene på Det medisinske fakultet, sier Siri Hundstad, nyansatt leder for arbeidspakken som skal engasjere studenter i SHE.

jeans, jakker, 4 studenter sitter

Nyansatte studenter med stort engasjement for SHEs visjon om å skape endringsagenter innen helse.

- Vi har valgt å gå fra en leder til å ansette fire som sammen arbeider med studentinvolvering, sier daglig leder, Kristin M. Heggen i SHE. På denne måten når vi hele bredden av fagmiljøene ved Det medisinske fakultet. Vi er svært tilfredse med engasjementet og energien disse fire studentene har og gleder oss til å jobbe med dem.

- Min inngangsport til bærekraft har vært klima og miljø. Senere har jeg lært hvordan bærekraft ser ut i økonomiske, sosiale, politiske og helseperspektiver. Nå brenner jeg for et helsebringende og bærekraftig kosthold og helsevesen - og ikke minst at det skal være tilgjengelig for alle. Jeg ønsker at bærekraft i alle sine former skal være en selvfølgelig del av studiene på medisinsk fakultet. Her er det rom for utvikling, og det vil jeg bidra til!, forteller Siri entusiastisk.

Sammen med kollegene Mathilde Røed Jørgensen, Martin Aagaard og Ritika Sharma skal Siri lede en av arbeidspakkene i SHE. Ledervervet blant de fire går på omgang. Siri er først ute og skal lede arbeidsgruppa frem til sommeren.

- Jeg kommer fra Mandal og er 24 år gammel. Etter videregående flyttet jeg til München, hvor jeg studerte økonomi og administrasjon i to år. På et tidspunkt tok interessen for kosthold overhånd, så da skiftet jeg kurs. Nå stortrives jeg på Klinisk ernæring på UiO og er leder av Mathjelpen - kliniske ernæringsstudenters matopplysning. Tidligere har jeg vært lærervikar i ungdomsskolen og omviser på Det kongelige slott. Det har vært to helt ulike og veldig gode erfaringer med formidling som jeg tar med meg videre i arbeidet hos SHE.

Mathilde er opptatt av samfunn og bærekraft, og liker godt å jobbe tverrfaglig.

- Derfor er jeg så glad for at jeg har fått denne jobben i SHE; jeg kan jobbe med bærekraft, ledelse, helse, og i tillegg samarbeide med studenter innen forskjellige fagfelt på fakultetet. Jeg gleder meg stort til å komme i gang!, sier Mathilde.

Mathilde er masterstudent i helseledelse og helseøkonomi på UiO, og har en variert bakgrunn med en bachelorgrad i markedsføring og enkeltemner innen statsvitenskap og likestilling.

Martin er opptatt av klima og miljø. - For meg er de to begrepene synonymt med bærekraft, og det er det første politiske spørsmålet jeg engasjerte meg i. Miljøkrisen er en av mine hjertesaker, og jeg tror at menneskeheten er ytterst avhengig av å forandre kursen vi har nå for at vår art skal overleve. Jeg er leder av Legestudentenes Rusopplysning Oslo, gleder meg over at ruspolitikken i verden blir forandret i min levetid og er utrolig takknemlig for at jeg kan være en del av det. De siste årene har jeg blitt bevisst på dyrs lidelse. Jeg valgte å leve et plantebasert liv for to år siden og har aldri sett meg tilbake.

Ritika studerer også medisin, og er på det tredje året. Siden våren 2019 har hun vært leder i Studenter uten Grenser Oslo, samt bidrar aktivt i MedHum.

- Jeg mener at det er viktigere enn noensinne at det fremtidige helsepersonell har et bredt bærekraftig perspektiv, slik at man lindrer og behandler i tråd med fremtidens behov og ressurser. Jeg ønsker å være en del av denne utviklingen, og er derfor svært motivert til å arbeide i SHE og arbeispakke 5, sier hun.

Les mer om arbeidspakke 5 som studentene skal jobbe i her.

Publisert 10. mars 2021 09:04 - Sist endret 10. mai 2022 10:33