Ved slutten av 12. semester skal du kunne:
Kunnskap
- forklare hvilke typer studier som er egnet til å besvare ulike typer spørsmål
- beskrive lederes funksjoner og oppgaver på ulike nivåer i helsevesenet
- beskrive ledelsesmessige utfordringer knyttet til kvalitetsforbedring og endring i organisasjoner
- forklare hva som kjennetegner velfungerende og dårlig fungerende grupper/team
- forklare hva som menes med begrepene kvalitet, pasientsikkerhet og kliniske mikrosystem
- forklare hvilke krav som stilles til en god kvalitetsindikator og gi eksempler på ulike typer kvalitetsindikatorer (struktur-, prosess-, og resultatindikatorer)
- beskrive hvordan avvik skal håndteres og hvordan avviksmeldinger kan brukes som grunnlag for forbedring av kvaliteten i tjenestene
- forklare hvordan bruker- og pasienterfaringer kan kartlegges
- forklare prinsipper for finansiering og økonomisk prioritering i helsetjensten
Ferdigheter
- formulere presise faglige spørsmål og gjennomføre effektive søk etter forskningsbasert informasjon
- tolke resultater i primærstudier, systematiske oversikter og metaanalyser
- vurdere kvaliteten på ulike typer studier og annen faglig informasjon (prosedyrer, kliniske retningslinjer og oppslagsverk)
- ta lederskap i et tverrfaglig team i en akuttmedisinsk behandlingssituasjon
- analysere årsaker til sviktende kvalitet, avvik og uheldige hendelser
- anvende metoder (som Langley/Nolan, Demings sirkel) og verktøy for kvalitetsforbedring (som fiskebeinsdiagram, flytskjema og simulering)
Generell kompetanse
- kombinere forskningsbasert kunnskap, klinisk ekspertise og pasientpreferanser i møte med enkeltpasienter
- reflektere over ulike lederstiler og egne styrker og svakheter som leder og deltaker i grupper/team
- forklare hvordan utilsiktede hendelser og feil kan oppfattes av lege, pasient og pårørende, og hvordan samfunnet og media håndterer slike hendelser
- forklare hvordan et kvalitetsforbedringsprosjekt kan gjennomføres