Delta i studie om plantekost (STAY)

Vi trenger deltakere til en 8-ukers studie som skal undersøke om en plantebasert (vegansk) diett med et lavt innhold av aminosyrene metionin og cystein kan redusere overvekt.

All mat vil leveres hjem til din bostedsadresse uten kostnad. Resultatene fra studien vil gi informasjon om hvilke næringsstoffer ved et plantebasert kosthold som er gunstig for helsen og om disse spiller en viktig rolle for vektnedgang.

Aminosyrer er byggesteinene i proteiner. Noen av disse kan kroppen lage selv, mens andre må vi få tilført gjennom kosten. Metionin og cystein er aminosyrer det finnes mye av i animalsk mat. I dyreforsøk er det vist at et redusert inntak av disse aminosyrene fører til en rekke helsefordeler. Vi skal undersøke om vi kan oppnå de samme helsefordelene i mennesker.

Hva er hensikten med studien?

Vi vil undersøke om en diett med lavt innhold av metionin og cystein har effekt på overvekt, kroppsfett og energiforbruk hos friske deltakere med overvekt eller fedme. Vi vil også undersøke om dietten har effekter på markører i blodet (som for eksempel kolesterol) og urin og hvilke effekter det har på fettceller og på sammensetning av tarmbakterier.

I denne studien skal deltakerne følge en plantebasert diett i 8 uker. All mat vil leveres til deltakerne på ukentlig basis ved hjelp av en hjemleveringstjeneste.

Hvem kan delta?

Friske overvektige menn og kvinner i Oslo-området, mellom 18 og 45 år, med kroppsmasseindeks (BMI) mellom 27 og 35 kg/m2.

Du kan ikke drive intensiv trening mer enn 3 dager per uke, eller ha vært veganer i mer enn én måned. Dersom du er gravid eller har ammet på et tidspunkt de siste tre månedene kan du heller ikke delta i studien. Dersom du røyker kan du ikke delta.

Hva innebærer studien?

Studien varer i 8 uker der du vil få all mat inkludert menyer og oppskrifter levert på hjem på ukentlig basis. Videre innebærer studien 3 besøk ved studiesenteret på Senter for Klinisk Ernæring, Avdeling for Ernæringsvitenskap, Universitetet i Oslo. Besøkene skjer ved oppstart, etter 4 uker, og etter studieslutt (8 uker). Her vil du gjennomgå en rekke undersøkelser og det vil bli tatt blodprøver, måling av kroppsvekt og kroppssammensetning samt fettvevsbiopsi. Du vil også bli bedt om å levere avføringsprøver og urinprøver.

Det vil være løpende oppstart fra 15. mars 2021.

Hva får jeg for å delta?

Du vil få en vurdering av din generelle helsetilstand, inkludert målinger av risikomarkører i blodet (blant annet blodsukker og kolesterol/fettstoffer) i tillegg til kroppssammensetning. Du vil også få et nøyaktig mål på hvor mye energi du forbrenner i hvile. Videre vil du få all mat sendt hjem (til en person) uten kostnader i 8 uker. Du kan om ønskelig få vite alle dine prøvesvar når disse foreligger.

Hva må jeg gjøre for å delta?

Studien vil foregå på Senter for Klinisk Ernæring, Avdeling for Ernæringsvitenskap, Universitetet i Oslo, og du bør derfor ha bosted i Oslo eller omegn.

Er du motivert for å delta, fyll ut dette skjemaet og svar på noen enkle spørsmål slik at vi kan vurdere om du oppfyller inklusjonskriteriene. Vi vil deretter kontakte deg med mer informasjon.

Ønsker du mer informasjon om studien?

Send e-post til  Thomas Olsen, Emma Stolt eller Kathrine Vinknes.

Publisert 16. feb. 2021 08:38 - Sist endret 17. feb. 2021 19:14