Disputas: Simen Myhre

Cand.scient. Simen Myhre ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): A molecular study of breast carcinomas in relation to patient outcome and tumor characteristics

• 1. opponent: Professor Marc van de Vijver, The Netherlands Cancer Institute, Amsterdam, Nederland
  • 2. opponent: Professor Åke Borg, Lunds universitet, Sverige
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Tone Tønjum, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Tore Jahnsen, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Anne-Lise Børresen-Dale, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Nivået av et fåtalls proteiner og spesifikke forandringer i arvematerialet kan si noe om forventet levetid hos kvinner med brystkreft.

I sin doktorgradsavhandling ”A molecular study of breast carcinomas in relation to patient outcome and tumor characteristics”, har molekylærbiolog Simen Myhre og medarbeidere sett på sammenhenger mellom overlevelse, og forandringer/nivå av gener og proteiner i svulster fra kvinner med brystkreft.

Ved å studere brystkreft-svulster samlet inn fra primært nordiske kvinner, har de påvist at kvinner som har høyt nivå av et enkelt protein (cyklin B1) har kortere forventet levetid enn kvinner med lavt nivå. Myhre og medarbeidere påviste også sammenheng mellom kromosomale forandringer i et bestemt område på kromosom 17q21.32-33  og overlevelse.

Cykliner er proteiner som er involvert i regulering av cellesyklus, og mange kvinner med en mer aggressiv brystkreft-type viser seg ofte å ha høyere nivå av det spesifikke proteinet cyklin B1. Sammenhengen mellom cyklin B1, cellesyklus og overlevelse gjør proteinet til potensielt interessant for utviklingen av behandlingsstrategier. Et av målene med denne typen molekylær forskning er å kunne anvende hver enkelt pasients gen- og protein uttrykksprofil til å bidra til å skreddersy behandling for hver pasient.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 7. sep. 2011 13:03 - Sist endret 8. feb. 2022 09:37