Disputas: Anne Signe Landheim

Cand.polit. Anne Signe Landheim ved Institutt for medisinske basalfag vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Psykiske lidelser hos pasienter i russektoren: Forekomst og relasjon til langtidsforløpet av rusmisbruket. En tverrsnittstudie og en prospektiv studie i to fylker

Professor Agneta Øjehagen, Institutionen kliniska vetenskaper-psykiatri, Lunds universitet, Sverige
Professor Edle Ravndal, Institutt for psykiatri, Universitetet i Oslo
Professor Stein Opjordsmoen, Institutt for psykiatri, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Helge Waal, Seksjon for kliniske rusmiddelproblem, Institutt for psykiatri, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Per Vaglum, Avdeling for adferdsfag, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Forskerne Anne Landheim og Kjell Bakken ved Østnorsk kompetansesenter for rus og avhengighet gjennomførte i 1997 og 1998 en undersøkelse av pasienter som var til behandling i russektoren i to fylker. Seks år senere ble det gjort en oppfølgingsundersøkelse av det samme utvalget. Undersøkelsene viser at pasienter med langvarige rusproblemer også har psykiske lidelser, særlig angst og depresjon. De fleste av disse lidelsene var alvorlige og medførte et betydelig funksjonstap. Omtrent halvparten av pasientene hadde i løpet av livet forsøkt å ta sitt eget liv. Seks år etter behandling hadde 70 % fortsatt et rusmisbruk. Personer som hadde langvarig rusmisbruk i kombinasjon med depresjon og angst, var i mindre grad rusfrie seks år etter. Det kan derfor se ut som angst og depresjon er med på å opprettholde rusmisbruket, eller at de sammen med rusmisbruket gjensidig påvirker hverandre.
Vanlig praksis i behandlingsapparatet er at rusmisbruket behandles i russektoren, mens den psykiske lidelsen behandles i psykisk helsevern (eller at den psykiske lidelsen ikke behandles i det hele tatt). Pasienten må da forholde seg til to systemer og kan fort bli kasteball mellom disse. Vår undersøkelse viser at en forholdsvis stor andel av pasientene vandrer mellom psykisk helsevern og rusbehandling, noe som kan tyde på at de ikke får behandling for begge problemområdene samtidig og i samme system. Det blir også ansett som et problem at en i begge systemene delvis mangler kunnskap og kompetanse i utredning og behandling av både psykiske lidelser og rusmisbruk. For at tjenestetilbudet til denne pasientgruppen skal bli bedre, er det behov for å avklare om det er psykisk helsevern eller russektoren som skal ha hovedansvaret. I tillegg trengs det kompetansehevende tiltak i begge systemene.

For mer informasjon, kontakt Knut Tore Stokke

Publisert 18. des. 2007 08:49 - Sist endret 19. des. 2007 14:18