Håper å få fram nye medisiner raskere med ny lab

En ny PET/SPECT-CT-skanner er på plass ved Institutt for medisinske basalfag. Håpet er at den kan forkorte tiden det tar å utvikle medisiner, og gi leger mulighet for å sette opp farten på kliniske studier.

Bildet viser tre menn som klipper over et bånd

Bayers forskningsdirektør Christian Rommel (t.v), UiOs viserektor Per Morten Sandset og Syklotronsenterets leder Thor Audun Saga åpnet det nye laboratoriet på Institutt for medisinske basalfag. (Foto: Cecilie Bakken Høstmark)

25. november ble Oslo Imaging and Therapy Laboratory åpnet av UiOs viserektor Per Morten Sandset, direktør for forskning og utvikling i Bayer Christian Rommel og Thor Audun Saga, administrerende direktør i Norsk medisinsk syklotronsenter.

Laboratoriet holder til på Institutt for medisinske basalfag, og den nye skanneren til 10 millioner kroner er kommet på plass takket være et akademia-industri-samarbeid mellom Bayer og Syklotronsenteret.

Kan forske på kreft, kardiologi og nevrologi

– Dette er selvfølgelig av høy verdi for forskerne på universitetet i Oslo, Oslo universitetssykehus, Norsk medisinsk syklotronsenter og Bayer, som vil ha tilgang på nytt utstyr med potensiale for å utvikle bedre behandling for kreft og andre sykdommer raskere og kanskje til og med til en lavere kostnad. Jeg vil takke Bayer, NMS, IMB og Veksthuset for Livsvitenskap for å legge til rette for dette samarbeidet, sa viserektor Sandset under åpningen.

Bildet viser en person i beskyttelsesdrakt som legger noe i et rør som skal inn i en maskin
Forsker Syed Nuruddin tester den nye PET-SPECT-CT-skanneren hvor forskerne kan bruke radioaktive isotoper.

Skanneren skal både støtte forskning ved universitetet og Bayers norske virksomhet. Den kan brukes til forskning innen blant annet kreft, kardiologi og nevrologi. Den kan brukes til å fremme utvikling av persontilpasset medisin innen kreftbehandling.

Bayers forskningsdirektør Christian Rommel og Syklotronsenterets leder Thor Audun Saga understreket alle mulighetene skanneren gir, og sa at de ser fram til samarbeidet.

Nyttig innen kreftbehandling

Avbildning er veldig nyttig for valg av riktig kreftbehandling og oppfølging pasienter, planlegging av strålebehandling og for å undersøke pasienter for mulige tilbakefall. PET og SPECT benyttes til undersøkelse av enkelte nevrodegenerative sykdommer som Alzheimers sykdom, og kan også være til hjelp for pasienter med epilepsi som skal behandles kirurgisk.

Kan redusere antallet kliniske studier

Syed Nuruddin er koordinator for laboratoriet, og er både ansatt på IMB og forsker på Norsk Medisinsk Syklotronsenter. Han gleder seg til å bruke skanneren.

– Den kan forkorte tiden det tar å utvikle medisiner. Det tar ofte fem til ti år. Med skanneren kan forskerne jobbe med radioaktive isotoper, og redusere antall kliniske studier med pasienter. Det kan blant annet skje fordi forskeren kan sjekke de ulike «kandidatene» innen molekyler, og gå videre med de som er mest lovende. De slipper å gjøre flere kliniske forsøk som feiler, sier han.

Alexander Kristian er forsker hos Bayer. Han understreker at dette gir mulighet til å plukke de riktige kandidatene som ikke var åpenbare før.
– Det kan også kutte kostnader for utviklingsarbeid, sier han.

I den ene delen av laboratoriet, der de driver med radioaktive isotoper, må forskerne følge strenge prosedyrer. De må gå i beskyttelsesdrakt og gå med geigerteller som måler stråling, og et dosimeter som viser stråling over tid. Det er bygget sluser hvor de må gjennom forskjellige tiltak på vei inn og ut av laboratoriet.

Mange med kompetanse

De to forskerne forteller at det er enkelte laboratorier som har noe av det samme tilbudet, men forskjellen er at i Oslo har de et langt større kompetansemiljø rundt laboratoriet. Det består av ca 50 personer. Og ikke minst har de hele seks farmasøytiske firmaer å samarbeide med.

Norsk Medisinsk Syklotronsenter eier laboratoriet, men det er også mulig for andre forskere å bruke det. Nuruddin understreker at laboratoriet ikke bare er aktuelt for farmasøytisk forskning, men også for en lang rekke andre bruksområder.

Les mer om laboratoriet

Av Cecilie Bakken Høstmark