Disputas: Lene Melsæther Grøvdal

Siv.ing. Lene Melsæther Grøvdal ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Proteins and mechanisms involved in the endosomal sorting of the epidermal growth factor receptor

Professor Graca Raposo, Institut Curie, Centre National de la Recherche Scientifique, Paris, Frankrike
Professor Kristian Prydz, Institutt for molekylær biovitenskap, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo
Professor Finn Olav Levy, Farmakologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Thoralf Christoffersen, Farmakologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Forsker Espen Stang, Institutt for patologi, Fakultetsdivisjonen Rikshospitalet

I avhandlingen Proteins and mechanisms involved in endosomal sorting of the epidermal growth factor receptor har Lene M. Grøvdal og medarbeidere studert mekanismer involvert i degraderingen av epidermal vekstfaktor reseptor (EGFR). Vekstfaktorer er viktige for kroppens regulering av cellevekst. Vekstfaktorene fester seg til reseptorer på cellens overflate, og signaler sendes så inn i cellen. Dersom reseptorene ikke kontrolleres nøye, kan det føre til ukontrollert cellevekst, og forhøyet signalering fra EGFR er forbundet med flere kreftformer. Normalt blir EGFR hurtig tatt inn i cellen ved endocytose etter binding av vekstfaktor.

Inne i cellen sorteres endocytert EGFR på spesielle sorteringsendosomer enten for å returneres til celleoverflaten eller for å degraderes i lysosomer. Mutasjoner i EGFR eller i maskineriet involvert i EGFRs regulering kan føre til at EGFR forblir på plasmamembranen, eller ikke sorteres til lysosomer etter endocytose. Reseptoren vil da kunne fortsette å signalere, noe som kan resultere i ukontrollert cellevekst.

Både opptak fra celleoverflaten og sortering inne i cellene avhenger av en modifisering, ubiquitinering, av EGFR. Lene M. Grøvdal og hennes medarbeidere har vist at opptak og sortering bestemmes av forskjeller i antall eller mønster av ubiquitinmolekyler festet til EGFR, en type ubiquitinering styrer opptak, en annen styrer sortering. På sorteringsendosomene inne i cellene er det ulike mikrodomener som er involvert i å bestemme EGFRs skjebne, og Lene M. Grøvdal og medarbeidere har karakterisert sammensetningen av mikrodomener involvert i sortering av EGFR til lysosomer. Lene M. Grøvdal har også studert funksjonen av proteinet Ack1, som binder til EGFR på disse endosomene og som er involvert i sorteringen av EGFR. Arbeidet har gitt økt forståelse av mekanismene involvert i kontroll av signalering fra EGFR, noe som kan være viktig i design av nye terapimetoder for kreft.

For mer informasjon, kontakt Olav Skaali.

Publisert 1. juni 2007 14:18 - Sist endret 28. aug. 2007 11:22