Disputas: Arne Stenrud Berg

Cand.med. Arne Stenrud Berg ved Fakultetsdivisjon Det norske radiumhospital vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Curatively intended radiotherapy for prostate cancer. Detection of disseminated tumor cells and long-term outcomes

Professor Sten Nilsson, Onkologiska kliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge, Stockholm
Overlege dr.med. Viktor Berge, Oslo urologiske universitetsklinikk, Oslo universitetssykehus HF, Aker
Professor Aud Svindland, Patologisk anatomisk laboratorium, Oslo universitetssykehus HF, Aker

Leder av disputas:  Professor Lars Mørkrid, Insitutt for klinisk biokjemi, Oslo universitetssykehus HF, Rikshospitalet

Veileder:  Professor Øyvind Bruland

I sin ph.d. avhandling har lege Arne Berg og medarbeidere fremskaffet ny og viktig kunnskap om langtidsforløpet etter kurativt rettet strålebehandling mot prostatakreft. Blant annet har man for første gang vist at ”mikrometastaser” i benmargen før behandling øker risikoen for senere utvikling av skjelettmetastaser. Mikrometastaser ble påvist med immuncytokjemi ved hjelp av anti-cytokeratin antistoffer hos 20 % før behandling. Etter behandling fant man slike celler hos klinisk residivfrie pasienter i 17 % av tilfellene. Positivt funn var uavhengig av PSA, noe som kan bety at metoden kan brukes til å fange opp tilbakefall på et tidlig tidspunkt. Observasjonene motiverer en biologisk karakterisering av slike celler for å individualisere behandlingen.

Videre har man dokumentert langtidsforløpet etter strålebehandling hvor spredning til lymfeknuter i bekkenet på forhånd var utelukket ved kirurgi (pN0). Studien er en av de største publiserte seriene av pN0 pasienter (n=203) og konkluderer med at strålebehandling ≤70Gy uten hormonbehandling ikke gir tilfredsstillende kurasjonsrater ved lokalavanserte eller høygradige svulster (T3-4 eller Gleason score ≥4+3). Klinisk progresjon ble registrert hos 61 % av disse i løpet av de 10 første årene og 34 % døde av sykdommen i løpet av samme periode. Man fant en betydelig overdødelighet sammenlignet med en kontrollgruppe fra den generelle befolkningen.

Man har også gjennomført en kontrollert tverrsnittstudie blant pasienter som har mottatt radikal strålebehandling med tillegg av antiandrogener. Etter 5 år med slik behandling rapporterte pasientene betydelig dårligere seksualfunksjon sammenlignet med jevnaldrende menn uten kreft. De rapporterte også noe dårligere vitalitet, fysisk funksjon og generell helsetilstand sammenlignet med kontrollene. I løpet av behandlingen steg nivåene av testosteron og østrogen i blodet signifikant.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 11. sep. 2009 10:31 - Sist endret 11. sep. 2009 10:39