Disputas: Anne Blomhoff

Cand.med. Anne Blomhoff ved Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Genetic predisposition to autoimmune diseases. Studies of polymorphisms in the HLA complex and the CTLA4 gene

1. opponent: MD PhD Sophie Caillat-Zucman, INSERM U561, Hôpital St-Vincent de Paul, Paris, Frankrike
2. opponent: Professor dr.philos. Frank Skorpen, Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer, NTNU
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor dr.med. Kristian F. Hanssen, Fakultetsdivisjon Aker universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Vessela N. Kristensen, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveiledere Gruppeleder Benedicte A. Lie, Immunologisk Institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO, Professor dr.med. Dag E. Undlien, Institutt for med. genetikk UUS, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Tittel: Kartlegging av gener som disponerer for autoimmune sykdommer

Anne Blomhoff har arbeidet med å forstå de genetiske årsaksfaktorer for autoimmune sykdommer. Autoimmune sykdommer rammer 4-5 % av verdens befolkning, er kroniske og har en økende forekomst. Sykdommene kjennetegnes ved at kroppens immunforsvar går til angrep på eget vev og celler. Hovedfokus og målsetning for doktorgradsarbeidet har vært å avdekke flere genetiske risikofaktorer for de autoimmune sykdommene type 1 diabetes (T1D), Addisons sykdom og vitiligo. Det største genetiske bidraget til T1D kommer fra det humane leukocyttantigen (HLA) komplekset. Komplekset bidrar med bortimot halvparten av den genetiske disposisjonen for T1D, og inneholder et stort antall viktige immunologiske gener som har vist sterke assosiasjoner til autoimmune sykdommer. Den intrikate oppbygningen av komplekset gjør det vanskelig å finne de eksakte sykdomsdisponerende variantene da disse ofte kamuflerer hverandre. Som ledd i en identifisering av hvilke gener som er viktige for utvikling av type 1 diabetes har vi undersøkt den underliggende arkitekturen av HLA komplekset. Anne Blomhoff har identifisert en region av HLA komplekset som har innvirkning på risiko for T1D, noe som tidligere ikke har vært kjent. De involverte variantene er så langt ikke nøyaktig identifisert, men det aktuelle området er betydelig avgrenset og omfatter et begrenset antall gener med immunologiske funksjoner. Videre i avhandlingen har det blitt vist at bestemte genvarianter i CTLA4 genet muligens har en direkte rolle i utvikling av Addisons sykdom i tillegg til å være sykdomsassosiert hos vitiligo pasienter med andre autoimmune sykdommer. CTLA4 genet koder for et molekyl som negativt regulerer aktivering av T-celler og siden autoimmune sykdommer skyldes upassende immunrespons er det ikke overraskende at dette genet er assosiert med autoimmune sykdommer. Kartlegging av sykdomsdisponerendegener gir ny kunnskap om hvordan sykdommene oppstår og kan på sikt lede til bedre muligheter for forebyggende behandling.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 6. juni 2009 22:09 - Sist endret 10. juni 2009 13:10