Disputas: Bente Kvenshagen

Cand.med. Bente Kvenshagen ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Food allergy in children – symptoms, diagnosis, relation to mode of delivery and to atopic dermaitis

1. opponent: Professor Magnus Wickman, Enheten för Miljömedicinsk Epidemiologi, Karolinska Institutet, Stockholm
2. opponent: Universitetslektor Aud Herland Berstad, Barneavdelingen, Haukeland universitetssykehu
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Ida R.K. Bukholm, Kirurgisk avdeling, Fakultetsdivisjon Akershus universitetssykehus, UiO

Leder av disputas:  Professor Erik Thaulow, Barneklinikken, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Morten Jacobsen, Forskningsenheten, Sykehuset Østfold Fredrikstad HF

Matvareallergi hos barn – symptomer, diagnose, relasjon til atopisk eksem og til fødselsmåte
Hovedmål for studien var å undersøke om barn forløst med keisersnitt har økt forekomst av matallergi, hvilket tidligere studier har antydet. Vi har ikke kunnet bekrefte dette. 7,6 % av de keisersnittforløste barna hadde matallergi, mot 6,5 % av de normalt fødte, hvilket ikke er statistisk signifikant. Totalt ble 609 barn inkludert i studien. Vi har undersøkt forekomst av kumelkallergi i første leveår og fant at 4,9 % av barna hadde dette. Symptomene var smerteadferd hos 48 %, oppkast-, diare og / eller blod i avføringen hos 26 %, symptomer fra luftveiene (hoste, surkling, tetthet i pusten) hos 22 %, atopisk eksem hos 4 % (et barn). Halvparten av barna hadde symptomer fra mer enn et organ. Symptomene debuterte i all hovedsak i løpet av de første leveuker. Halvparten av barna var kvitt sin kumelkallergi ved et års alder. Funnene viser at det er viktig å tenke kumelkallergi ved tidlig debut av smerteadferd / kolikk og / eller magetarmsymptomer hos spebarn.
Vi kunne påvise at barn som har den vanligste formen for matallergi (IgE-mediert allergi) reagerte med kraftig rødt og kløende øye hvis små mengder av den aktuelle matvaren ble plassert på øyelokkets slimhinne. Dersom barnet ikke hadde matallergi ble det ingen reaksjon på øyeslimhinnen. Dette kan være til hjelp i diagnostisering av matallergi. Vi fant at 18,6 % av barn under 2 år hadde atopisk eksem, hyppigst forekommende i første leveår, deretter avtagende frekvens. Det var ingen forskjell mellom for tidlig fødte og terminbarn. Matallergi ble påvist hos kun 15,8 % av barna med atopisk eksem. Barna med matallergi hadde dog gjennomsnittlig et mer alvorlig eksem enn de uten matallergi. Atopisk eksem forekom like hyppig hos keisersnittforløste barn som hos vaginalt forløste barn. Avslutningsvis har vi funnet at 16S rRNA teknikk for bestemmelse av tarmflora er enklere, billigere og tidsbesparende i forhold til DNA analyse teknikk.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 28. aug. 2009 12:40 - Sist endret 28. aug. 2009 12:50