Disputas: Axel Sauter

Cand.med. Axel Sauter ved Fakultetsdivisjon Rikshospitalet vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Ultrasound and electrical nerve stimulation for peripheral nerve localization in regional anesthesia

1. opponent: Professor Admir Hadzic, St.Luke’s Hospital Center, Department of Anaesthesiology, New York, USA
2. opponent: Professor Johan Ræder, Anestesiavdelingen, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, UiO
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Klinikksjef Trine Sand Kaastad, ØPO-klinikken, Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet

Leder av disputas:  Divisjonsleder Frode Vartdal, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, UiO

Veileder:  Øivind Klaastad, Anestesiavdelingen, Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet

Ultralyd og elektrisk nervestimulering for lokalisering av perifere nerver ved regionalanestesi

Blokader av nerver med bruk av lokalanestesi er et godt alternativ til narkose ved operasjoner på over- og underekstremitet. Slike nerveblokader er også velegnede for postoperativ smertebehandling.

I sin avhandling Ultrasound and electrical nerve stimulation for peripheral nerve localization in regional anesthesia undersøker Axel Sauter og hans medarbeidere to metoder som brukes for å finne og bedøve perifere nerver. Ved den tradisjonelle metoden nervestimulering gir man svake impulser med strøm for å utløse muskelbevegelse når injeksjonsnålen befinner seg i nærheten av nerven. Ved bruk av ultralyd, som anvendes i økende grad for perifere blokader, kan man identifisere nerver og risikostrukturer (som blodkar eller lunge) og plassere injeksjonsnålen under kontinuerlig visuell kontroll.

I en klinisk undersøkelse som inngår i avhandlingen vises at både ultralyd og elektrisk stimulering fører til en effektiv bedøvelse og god smertelindring for pasienter ved arm- og håndkirurgi. Ultralydveiledning kan imidlertid forbedre nerveblokadens presisjon og sikkerhet. I to eksperimentelle studier med frivillige vises det at nålposisjonen ved nervestimulering kan være unøyaktig og kan innebære risiko for nerveskader under bedøvelsen.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini.

Publisert 31. mars 2009 11:48 - Sist endret 31. mars 2009 11:57