Disputas: Tonje Wåle Flørenes

Cand.med. Tonje Wåle Flørenes ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Injury surveillance in World Cup skiing and snowboarding

1. opponent: Professor emeritus Robert J. Johnson, Department of Orthopaedics and Rehabilitation, University of Vermont, College of Medicine, USA
2. opponent: Professor emeritus Per Renström, Department of Orthopedics, Karolinska Universitetssjukhus, Sverige
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Cecilie Røe, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Jan Erik Madsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Roald Bahr, Norges idrettshøgskole

Alvorlige og hyppige skader blant Word Cup utøvere i alpint, freestyle og snowboard
Hver tredje World Cup (WC) utøver i alpint, freestyle og snowboard pådrar seg hver vinter en fraværsskade. Én av tre av disse skadene er alvorlige med over 28 dagers fravær fra trening eller konkurranse, i motsetning til de fleste andre idretter der alvorlige skader opptrer i langt mindre utstrekning. I langrenn, hopp og kombinert er det generelt få skader. Sammenliknet med fotball, en idrett der vi vet det er mange skader, er skaderisikoen lavere i WC alpint, freestyle og snowboard. Risikoen for en alvorlig skade er imidlertid den samme som i fotball.
Dette er noen av funnene som lege og forsker Tonje Wåle Flørenes beskriver i sin avhandling ”Injury surveillance in World Cup skiing and snowboarding”. Det er Senter for idrettsskadeforskning som på oppdrag fra Det internasjonale skiforbundet (FIS) har fått i oppgave å etablere et overvåkingssystem; FIS Injury Surveillance System, for alle FIS-disipliner.
Flørenes og medarbeidere fant at den beste metoden for å registrere skader i denne gruppen var gjennom sesongavsluttende intervju med utøvere/trenere. Ikke overraskende fant forskerne at risikoen for å få en skade i alpint, øker med hastighet på skikjøringen. Kulekjøring i freestyle har færre skader sammenliknet med disiplinene skicross, halfpipe og hopp (aerials). Ved å sammenlikne alpint og freestyle er risikoen for skader i konkurranse nesten dobbelt så høy i freestyle som i alpint.
Hvilke typer skader er det så WC utøvere på ski og snowboard får? Skader i beinet dominerer, og kneskader er den vanligste skaden i alle disipliner med unntak av langrenn. Fremre korsbåndsskader er den vanligste skaden i både alpint og freestyle. Det er også en høy forekomst av hodeskader der de fleste er hjernerystelse.
I alpint er det generelt flere menn enn kvinner som pådrar seg skader. I freestyle er det ingen kjønnsforskjell. For kneskader, som innen håndball og fotball er 4–6 ganger hyppigere hos kvinner enn hos menn, var det ingen forskjell hverken i alpint eller freestyle.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 4. nov. 2010 08:20 - Sist endret 4. nov. 2010 08:48