Disputas: Halvor Lauvstad Holen

Siv.Ing./M.Sc. Halvor Lauvstad Holen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Eph receptor tyrosine kinases and ephrin ligands – expression, interaction and function in cancer and immunity

1. opponent: Professor Bing-Cheng Wang, Rammelkamp Center for Research, Case WesternReserve University, Clevelend, USA
2. opponent: Professor Bjørn Steen Skålhegg, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Tone Gregers, Institutt for molekylær biovitenskap, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Erik Dissen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Dr.philos. Hans-Christian Åsheim, Oslo universitetssykehus HF

Siv.Ing./M.Sc. Halvor L. Holen har undersøkt hvordan stimulering av Eph- og ephrin proteiner på overflaten av immunsystemets hvite blodceller kan påvirke disse cellenes evne til å overleve og forflytte seg. Dette er egenskaper som er av avgjørende betydning ved spredning av kreft, noe som gjør disse proteinene interessante i forhold til både å forstå mer av og bekjempe denne sykdommen.

Eph-proteiner er proteiner (strukturer) plassert på utsiden av celleoverflaten. Når disse proteinene kommer i kontakt med ephrin-proteiner plassert på utsiden av andre celler, vil begge typene proteiner viderebringe signaler inn i de respektive cellene de er plassert på. Signalene som dannes er vist å påvirke flere egenskaper ved cellene som form, bevegelse, overlevelse og evne til å danne flercellede strukturer (som for eksempel blodårer) i kroppen.

I den første delen av doktorgradsarbeidet viser kandidaten at ephriner er til stede på T-celler, en sentral del av immunsystemet, og at disse også kan observeres på celler fra kreftpasienter (med lymfomer eller leukemi). Stimulering av ephriner på en variant leukemiceller satte i gang prosesser i cellen som gav økt motstand mot stimuli som fører til at disse cellene dør. I den andre delen av arbeidet viser kandidaten at Eph-proteiner også finnes på T-celler og at stimulering av disse proteinene fører til at cellene i større grad kan forflytte seg. De siste delene av arbeidet er viet til potensialet en type ephriner har til å interagere med molekyler som ikke er av den klassiske Eph-typen, hvordan denne interaksjonen muliggjøres og at konsekvensen av denne interaksjonen igjen er økt bevegelse av hvite blodceller, i dette tilfellet B-celler.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 1. des. 2010 14:47 - Sist endret 1. des. 2010 14:58