Disputas: Philipp Paul Koren Lobmaier

Cand.med. Philipp Paul Koren Lobmaier ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Heroin relapse prevention with naltrexone implants: A randomised comparison with methadone treatment among inmates released from prison

1. opponent: Professor Gary Hulse, The University of Western Australia, Crawley, Australia
2. opponent: Professor Ingeborg Rossow, Statens institutt for rusmiddelforskning, Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor emeritus Einar Kringlen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Ole A. Andreassen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor emeritus Helge Waal, Senter for rus- og avhengighetsforskning, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Philipp Paul Koren Lobmaier har gjennomført en klinisk studie hvor fengselsinnsatte ble behandlet med det heroinblokkerende legemiddelet naltrekson.
Prosjektet ble gjennomført mellom 2005 og 2008 og viste en klar nedgang i heroinbruk blant alle 44 deltakere seks måneder etter løslatelsen. Den nye behandlingen med langtidsvirkende naltrekson som implantat ble i dette prosjektet for første gang sammenlignet med standard metadonvedlikehold. I fengselsprosjektet reduserte begge behandlingsformene bruk av heroin og vanedannende legemidler som f.eks. valium. Også kriminell virksomhet gikk ned i oppfølgingsperioden på seks måneder etter løslatelse.
I sin doktorgradsavhandling Heroin relapse prevention with naltrexone implants: A randomised comparison with methadone treatment among inmates released from prison har Philipp Lobmaier og medarbeidere beskrevet spesifikke utfordringer vedrørende interesse, motivasjon og oppfølging under og etter soning. Til tross for disse utfordringene viste behandling med naltrekson implantat og metadon vedlikeholdsbehandling sammenlignbar god effekt.
Funnene fra fengselsstudien viser at det lar seg gjøre å tilby naltrekson implantat behandling før løslatelse, og at denne behandlingen reduserer heroinbruk. Omtrent en fjerdedel av innsatte i norske fengsler har brukt heroin før soning og det er høy frekvens av tilbakefall etter løslatelse. Metadon vedlikehold har blitt den mest vanlige behandlingsformen for heroinavhengighet og er i økende grad tilgjengelig under soning.
Det er behov for flere behandlingsformer som kan påbegynnes i fengsel og fortsettes etter løslatelse. Langtidsvirkende naltrekson fremstår som godt egnet fordi det ikke er vanedannende og kan hjelpe innsatte som har holdt seg rusfrie under soningen å holde seg rusfrie også etter løslatelse.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 3. nov. 2010 09:55 - Sist endret 3. nov. 2010 10:15