Disputas: MD Hari Prasad Dhakal

MD Hari Prasad Dhakal ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Angiogenesis in invasive breast carcinomas: a clinicopathological study

• 1. opponent: Professor Jose Lloreta Trull, Universitat Pompeu, Barcelona, Spania
  • 2. opponent: Professor Manuel Sobrinho Simões, IPATIMUP, Porto, Portugal
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Torill Sauer, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Claes Göran Tropé, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Jahn M. Nesland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Lege og forsker Hari Prasad Dhakal har bekreftet at angiogenese er en prognostisk markør ved brystkreft. Kardannelse  er viktig for vekst og progresjon av kreft. Brystkreftpasienter registrert i Oslo mikrometastaseprojekt  mellom 1995 og 1998 ble inkludert i denne studien. Formålet med studien var å vurdere kardannelse i invasive brystkarsinomer og evaluere den progostiske innflytelse og relasjon med forskjellige kliniske og patologiske parametre, samt studere angiogenese-relaterte molekyler. CD34 og CD105 endotelial markører og Chalkley metode og manuell mikrokartellingsmetode ble brukt for kvantifisering av primærtumor-vaskularitet.
Høy tumor-vaskularitet med Chalkley metoden var assosiert med signifikant redusert overlevelse hos brystkreftpasienter. Brystkreftpasienter med disseminerte tumorceller (DTC) i beinmarg hadde redusert overlevelse hos pasienter med høy CD34 Chalkley telle. Kombinert bruk av CD34 og CD105 endotelial markører gav informasjon om pasienter med risiko for å utvikle fjerntliggende metastaser eller brystkreft dødsfall. Chalkley metoden ble funnet som en bedre metode for brystkreft vaskularitet kvantifisering sammelignet med manuell mikrokartelling.
Molekylene vascular endothelial growth factor (VEGF) og reseptorene VEGFR-1, VEGFR-2, samt COX-2 ble studert i brystkreft. Disse er alle involvert i regulering av ny kardannelse. VEGFR-1 viste å være av prognostisk verdi. Brystkreftpasienter med disseminerte tumorceller (DTC) i beinmarg hadde redusert overlevelse hos pasienter med høyere VEGFR1 eller  VEGFR2 uttrykk. Trippel negative tumorer viste redusert uttrykk av COX-2. Evaluering av disse markører ved brystkreft kan legge basis for målrettet terapi.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 8. nov. 2011 11:18 - Sist endret 27. jan. 2016 09:38