Disputas: Dag Tidemann Førland

Cand.med. Dag Tidemann Førland ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Studies on a medicinal Agaricus blazei Murill based mushroom extract. Anti-inflammatory effect in vivo on healthy individuals and patients with ulcerative colitis and Crohn's disease, and cellular effects in vitro.

1. opponent: Professor Bjørn Moum, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  2. opponent: Professor Jarl Bøgwald, Norges fiskerihøgskole, Universitetet i Tromsø
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Iver A. Langmoen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Eirik Helseth, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Egil Johnson, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Pasienter med inflammatorisk tarmsykdom (betennelse i tarm) står på medisiner som kan gi alvorlige bivirkninger og noen pasienter mister effekt etter lang tids behandling.

I denne studien har lege og forsker Dag Tidemann Førland vist en effekt av et naturpreparat på denne pasientgruppen. Naturpreparatet består av et ekstrakt fra soppene Agaricus blazei Murill 82,4%, Hericum erinaceum 14,7% og Grifola frondosa  2,9% med merkenavn AndoSanTM. Soppekstraktet har ikke vist noen alvorlige bivirkninger.

I sin avhandling ”Studies on a medicinal Agaricus blazei Murill based mushroom extract -Anti-inflammatory effects in vivo on healthy individuals and patients with ulcerative colitis and Crohn’s disease and cellular effects in vitro” har Dag Tidemann Førland i denne studien vist at flere cytokiner i blod, deriblant proinflammatoriske, nedreguleres for både ulcerøs kolitt og Crohn`s sykdom. Nivået av den  inflammatoriske granulocyttmarkøren calprotectin i feces reuseres i pasienter med ulcerøs kolitt  som følge av  12 dagers tilførsel av soppekstraktet.

En mulig virkningsmekanisme er at celler i tarmen som presanterer antigen, særlig denritiske celler, utvikler større toleranse og demper inflammasjonen.

Perspektivet er at soppekstaktet kan brukes som støttebehandling hos pasienter med inflammatorisk tarmsykdom.  Det gjenstår å gjennomføre en randomisert studie med soppekstaktet sammenlignet med placebo.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 28. nov. 2011 12:30 - Sist endret 10. nov. 2014 13:59