Disputas: Eirik Hagtvet

Cand.med.vet. Eirik Hagtvet ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Liposomal drug delivery in multimodal cancer therapy

• 1. opponent: Professor Catharina de Lange Davies, Institutt for fysikk, NTNU, Trondheim
  • 2. opponent: Professor Lars Moe, Norges veterinærhøgskole, Oslo
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Anne Hansen Ree, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Erik Fosse, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Dag Rune Olsen, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Bergen

Cand.med.vet. Erik Hagtvet har i sitt doktorgradsarbeid vist at små fettbobler med cellegiften doxorubicin gitt sammen med ultralyd og strålebehandling, kan representere en ny form for målrettet behandling av kreftsvulster.
Vanlig cellegift fordeles jevnt i kroppen og fører til en rekke bivirkninger. Ved å kapsle cellegift inn i liposomer (fettbobler) tas cellegiften opp i svulstvev i større grad enn i friskt vev. Behandlingen gir dermed færre bivirkninger. Behandlingseffekt kan imidlertid forbedres ytterligere ved at ultralyd eller stråleterapi gis samtidig.
I sin avhandling Liposomal drug delivery in multimodal cancer therapy har Eirik Hagtvet vist at liposomer kan gjøres følsomme for ultralyd. Disse vil kunne frigjøre store mengder cellegift i selve svulstvevet når de utsettes for ultralyd. Prekliniske studier viste at ultralyd økte effekten av slik cellegift.
Svulster med lavt oksygennivå responderer dårlig på strålebehandling. Cellegiften doxorubicin kapslet inn liposomer viste seg å bedre effekten av stråling under slike forhold. Arbeidet ble utført ved Radiumhospitalet, Oslo Universitetssykehus.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 7. des. 2011 15:17 - Sist endret 10. nov. 2014 14:00