Disputas: Skjalg Hassellund

Cand.med. Skjalg Hassellund ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.(Philosophiae doctor): Effects of Anthocyanin Supplementation on Pathophysiological Markers of Cardiovascular Disease.

1. opponent: Professor Michael Hecht Olsen, Odense Universitets Hospital, Danmark
2. opponent: Professor Torill Berg, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Per Ole Iversen, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Knut Gjesdal, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Overlege Morten Rostrup, Oslo Universitetssykehus HF, Ullevål

Lege Skjalg Hassellund har forsket på mekanismer som kan være viktig for utvikling av hjerte- og karsykdommer.

Mange tror at tilskudd med blåbær og antioksidanter er bra for å forebygge utvikling av mange kroniske sykdommer. Skjalg Hassellund har imidlertid ikke funnet spesielt gunstige effekter av kraftige antioksidanter fra blåbær og solbær på risikofaktorer for utvikling av hjerte- og karsykdommer.

Han har gjennomført en studie der 31 menn med forhøyet blodtrykk ble tilfeldig fordelt til enten placebo- eller antioksidant-behandling. Tidligere studier har vist at lignende antioksidanter kunne redusere blodtrykk og kolesterol og dermed redusere utvikling av hjertekarsykdommer. Hovedfunnet var imidlertid at slikt tilskudd ikke så ut til å virke nevneverdig positivt inn på risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer.

En annen del av avhandlingen handler om blodtrykks-, puls- og adrenalinresponsen ved stress. Hovedfunnet var at dersom man reagerer med kraftige stressresponser som ung, er det stor sannsynlighet for at man også gjør det i høy voksen alder, til tross for de mange endringene som skjer i livet i denne perioden. Skjalg Hassellund og medarbeidere sammenlignet responsene ved to stresstester foretatt hos 81 unge menn da de var 19 år og da de var 37 år. Spesielt blodtrykks- og adrenalinresponsen ved en mental stresstest holdt seg relativt konstant over 18 år. Dette er med på å underbygge teorien om at de som reagerer med kraftige responser på stressende situasjoner, kan ha økt risiko for utvikling av hjerte- og karsykdommer.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova.

Publisert 24. nov. 2011 12:08 - Sist endret 10. nov. 2014 14:01