Disputas: Hege B. K. Landmark-Høyvik

M.Sc. Hege B. K. Landmark-Høyvik ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Genomic studies of breast cancer survivors; Associations to treatment-induced late side effects

• 1. opponent: Professor Adrian Begg, The Netherlands Cancer Institute, Amsterdam, Nederland

• 2. opponent: Professor Jürgen Geisler, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

• 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Benedicte Alexandra Lie, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Anne-Lise Børresen-Dale, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Forbedringer i deteksjon og behandling av brystkreft har ført til en økning i antall brystkreftoverlevere, og i Norge er det over 34,000 kvinner som lever med en tidligere brystkreftdiagnose. All kreftbehandling kan forårsake bi-effekter og et stort antall brystkreftoverlevere har plagsomme bi-virkninger i mange år etter avsluttet behandling.
I sin doktorgradsavhandling ”Genomic studies of breast cancer survivors; Associations to treatment-induced late side effects” har molekylærbiolog Hege Landmark-Høyvik og medarbeidere studert to hyppige bi-effekter som oppstår etter kreftbehandling, fatigue og fibrose.
Ved å studere gen-uttrykket i blodceller hos brystkreftoverlevere har de vist at kvinner som utvikler fatigue etter brystkreft har et annet uttrykk av immunforsvargener sammenlignet med kvinner uten fatigue, og disse resultatene kan være av betydning for vår forståelse og videre behandling av fatigue.
Videre har Landmark-Høyvik vist at brystkreftoverlevere som utviklet fibrose i det bestrålte vevet har store endringer i gen-uttrykket i blodceller sammenlignet med brystkreftoverlevere uten fibroseutvikling. De påviste at signalveien til TGF-β1 er ned-regulert hos kvinnene med fibrose, flere år etter avsluttet kreftbehandling.
Ved å foreta genetiske studier av brystkreftoverlevere har Landmark-Høyvik og medarbeidere funnet at en variant av genet TXNRD2 er forbundet med høyere risiko for å utvikle fibrose etter brystkreftbehandling. TXNRD2 koder for et protein som er sentralt i nedbrytingen av reaktive oksygen forbindelser som dannes etter strålebehandling. På sikt kan slike funn bidra til at kvinner med høy risiko for bi-effekter av behandling kan identifiseres før behandling igangsettes, og behandlingen kan skreddersys til hver enkelt pasient.
Videre har de vist at kvinner som har blitt behandlet for brystkreft, uavhengig om de utvikler bivirkninger eller ikke, viser en annen regulering av immunforsvaret sammenlignet med kvinner som aldri har hatt brystkreft.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 21. nov. 2011 13:40 - Sist endret 10. nov. 2014 14:04