Disputas: Anne Catrine Trægde Martinsen

Cand.scient. Anne Catrine Trægde Martinsen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): The possibilities of reducing radiation dose and improve image quality in CT diagnostics using advanced image processing.

1. opponent: Docent Anders Tingberg, Skånes universitetssjukhus Malmø, Sverige
  2. opponent: Overlege Gaute Hagen, Oslo universitetssykehus HF, Rikshospitalet
  3. medlem av bedømmelseskomiteen:  Avdelingsoverlege Ellen Schlichting, Oslo universitetssykehus HF, Ullevål

Professor Per Hjalmar Nakstad, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Per Skaane, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

En reduksjon i stråledose til pasient med 30-50% for leverundersøkelser kan være mulig ved bruk av nye bildebehandlingsverktøy viser arbeidet til fysiker Anne Catrine Trægde Martinsen og hennes kollegaer. Moderne CT-scannere har muliggjort nye typer diagnostikk, og dette har resultert i en økning av antall CT-undersøkelser. I USA har antall CT-undersøkelser økt fra 13 mill i 1990 til 62 millioner i 2006. Tall fra Statens strålevern viser at andelen stråledose til befolkningen relatert til medisinsk strålebruk fra CT har økt fra 65% i 2002 til 80% i 2008. Denne økningen synliggjør behovet for metodeutvikling og optimalisering av CT-undersøkelser med hensyn til stråledose og diagnostisk bildekvalitet. Det eksisterer flere metoder for å forbedre bildekvalitet, blant annet har CT-leverandørene de siste årene introdusert ulike typer rekonstruksjonsteknikker. Stråledosen kan dermed reduseres. I denne studien har nye metoder for bilderekonstruksjon blitt testet og evaluert for lunge- og leverdiagnostikk, også en evaluering av selve byggesteinene i CT-bildene, CT-tallene, er utført.  Resultatene fra disse studiene viser at bruk av absolutte CT-tall i forbindelse med diagnostikk må utøves med stor varsomhet og at ulike rekonstruksjonsmetoder kan benyttes for å redusere stråledose til pasient samtidig som diagnostisk informasjon i undersøkelsene beholdes.

Publisert 5. des. 2011 14:19 - Sist endret 28. aug. 2015 09:32