Disputas: Benedicte Stavik

M.Sc. Benedicte Stavik ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.(Philosophiae doctor): Role of Tissue Factor Pathway Inhibitor in Cancer – Molecular and Functional Studies

1. opponent: Seniorforsker Lars Chr Petersen, Novo Nordisk A/S, Måløv, Danmark
  2. opponent: Professor Gunhild Mari Mælandsmo, Institutt for kreftforskning, Oslo universitetssykehus HF, Radiumhospitalet
  3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Jens Petter Berg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Guttorm Haraldsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Seniorforsker Nina Iversen, Avdeling for medisinsk genetikk, Oslo universitetssykehus HF

Medveiledere

Seniorforsker Grethe Skretting, Avdeling for hematologi, Oslo universitetssykehus HF

Professor Per Morten Sandset, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Koagulasjonsinhibitoren Tissue Factor Pathway Inhibitor hindrer vekst av brystkreftceller

MSc Benedicte Stavik har studert hvordan koagulasjonsinhibitoren Tissue Factor Pathway Inhibitor (TFPI) påvirker vekst og utvikling av brystkreftceller som dyrkes i laboratoriet og har funnet at TFPI har en anti-tumor rolle i disse cellene.

Kreftpasienter har en økt risiko for å utvikle tromboser, og koagulasjons-relaterte komplikasjoner er en av hovedårsakene til dødeligheten blant disse pasientene. Nivåene av TFPI i plasma hos kreftpasienter varierer og det er påvist at de stiger utover i sykdomsforløpet. Det er vist at TFPI, som normalt uttrykkes hovedsakelig i celler assosiert med blodbanen, også uttrykkes i ulike typer kreftceller. Imidlertid vet man lite om dens funksjon her.

I sin avhandling ”Role of tissue factor pathway inhibitor in cancer – molecular and functional studies” har Benedicte Stavik og hennes medarbeidere vist at TFPI kan ha en negativ effekt på utviklingen av brystkreftceller. Ved å manipulere uttrykket av TFPI i cellene ble det funnet en positiv sammenheng mellom TFPI nivået og antall celler som gjennomgikk programmert celledød. Det ble også funnet at brystkreftcellene i større grad kunne stimulere til egen vekst og forflytte seg med henblikk på å invadere annet vev, når cellene uttrykte mindre TFPI. I tillegg ble det påvist ulike molekylære mekanismer som kan forklare de observerte effektene av TFPI. Ekspresjonsanalyser av celler med TFPI nivået oppregulert viste endringer i uttrykket av gener som er involvert i celledød, vekst og metastase, og for første gang ble det vist at genregulatorene mikroRNAer kan være med på å regulere endringen i genuttrykket forårsaket av TFPI.

Dette arbeidet viser at TFPI kan hemme utvikling av kreftceller direkte, og TFPI kan derfor ha et mulig behandlingspotensiale med tanke på reduksjon av både tromboser og sykdomsutvikling hos kreftpasienter.

Publisert 6. des. 2011 12:58 - Sist endret 28. aug. 2015 09:34