Disputas: Xi Zhao

M.Sc. Xi Zhao ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Systems Biology and Genomics of Breast Cancer through mining multi-level molecular profiles

• 1. opponent: Professor Lodewyk Wessels, The Netherlands Cancer Institute, Amsterdam, Nederland
  • 2. opponent: Assistant Professor Christina Curtis, University of Southern California, USA
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Odd Aalen, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Marit Bragelien Veierød, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Anne-Lise Børresen-Dale, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

På verdensbasis er brystkreft den hyppigst  diagnostiserte kreftformen blant kvinner, og den kreftform flest kvinner dør av. Genomiske studier kan revolusjonere diagnostikk og håndtering av brystkreft, ved å gi oss et bilde av sykdommens natur på molekylært nivå, og  på et detaljnivå som overgår alt vi tidligere har hatt tilgang til. Den enorme mengden informasjon som blir generert av nye storskala analysemetoder gjør det mulig å få ny forståelse av funksjoner i celler og organismer, og har åpnet muligheten for personalisert medisin. På den annen side  har denne overfloden av informasjon gitt oss store utfordringer i hvordan man kan trekke ut fra disse datasettene klare biologiske forhold knyttet til sykdommen.  Ved å integrere forskjellige datasett til en helhetlig forståelse  vil dette kunne si oss mer om sykdommens natur. En slik helhetlig oversikt er grunntanken i feltet systembiologi.
I dette arbeidet har vi benyttet multidimensjonelle genomiske data til å lage bedre prognose- og diagnoseverktøy for brystkreft. Vi har identifisert genetiske endringer som leder til og driver utviklingen av brystkreft. Hensikten med denne forskningen har vært, ved bruk av multidimensjonale data, å øke vår forståelse av de molekylære mekanismene som er involvert progresjonen av denne kreftsykdommen, og å finne kombinasjoner av genetiske endringer  som kan ha klinisk verdi.
Vi har gjennom hele prosjektet forsøkt å understreke betydningen av matematisk modellering som broen mellom data-generering og formuleringen av nye biologiske hypoteser. Det overordnede målet er å gi en mer komplett forståelse av kreft, og bedre  muligheter for å forutsi utfall og effekten av behandling.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 23. nov. 2011 12:59 - Sist endret 8. feb. 2022 13:13