Disputas: Hiep Phuc Dong - Cellebiologi/Patologi

Cand.scient. Hiep Phuc Dong ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Multiparameter flow cytometric immunophenotyping of epithelial cells in effusions – Technical improvements and apoptosis measurement.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Associate Professor Katalin Dobra, Division of Clinical Pathology/Cytology, Karolinska University Hospital Huddinge, Stockholm, Sverige
  • 2. opponent: Professor Philippe Vielh, Department of Pathology, Institut Gustave Roussy, Villejuif, Frankrike
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Helge Scott, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Arild Nesbakken, Klinikk for kerft, kirurgi og transplantasjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Førsteamanuensis Ben Davidson, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Funn av maligne celler i kroppens hulrom er oftest ensbetydende med spredning fra ondartede svulster.  Kreftcellene vokser da oftest i hinnen som bekler kroppens hulrom.  Eggstokker, bryst, lunge eller mage- og tarmkanalen er de hyppigst forekommende utgangspunkter for denne type spredning, men primærtumor i denne hinnen kan også gi opphav til et liknende klinisk bilde, og det er diagnostisk utfordrende å subklassifisere ondartede celler i kroppens hulrom.
Væskestrømscytometrisk (flow cytometrisk) immunofenotyping har en etablert rolle innen hematopatologisk diagnostikk, men metoden er mindre bruk til diagnostikk og forskning på epiteliale celler i serøse væsker.  Dette prosjektet har fokusert på optimalisering av metoden med hovedfokus på prøvehåndtering, valg og titrering av antistoffer, samt innstillinger av instrumentet. På bakgrunn av dette ble sammenhengen mellom molekyler involvert i kreftcellenes overlevelsesmekanismer og kliniske parametre som kjemoterapirespons og overlevelse studert.
Molekylene som ble studert var dødsreseptor, caspaser, c-FLIP og phosphatidylserine (PS).  Alle disse er involvert i regulering av programmert celledød, apoptose, som er dysregulert i kreftceller.
Vi etablerte 4 farge flowcytometrisk metode for deteksjon av overflate og intracellulære uttrykk av markørene i kreftceller fra eggstokkkreft som har spredd seg til kroppens hulrom.
Høyt uttrykk av kløyvet (aktivt) caspase ble funnet assosiert med økt overlevelse, mens høyt uttrykk av dødsreseptor ble funnet assosiert med kjemoterapiresistent og dårligere overlevelse.
PS var generelt høyt uttrykt i forhold til de andre undersøkte apoptosemarkørene, deriblant kløyvet caspase-3 og -8, samt dUTP i både godartete og ondartede celler.
Høyt nivå av PS ble også funnet assosiert med dårlig overlevelse.  Dette indikerer at PS ikke er en pålitelig apoptotisk markør.  c-FLIP ble funnet uttrykt i varierende grad, men vi fant ingen sammenheng mellom uttrykket og overlevelse.
Funnene viser at denne type kreftceller i serøse væsker har lav apoptoseaktivitet, og dette er med på å forklare det aggressive forløpet og dårlig pasientoverlevelse.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 5. feb. 2013 10:40 - Sist endret 8. feb. 2022 13:14