Handler alt om hjernen?

Hvordan samspill mellom det biologiske miljøet og genetiske faktorer påvirker mental helse.

Bildet kan inneholde: nese, hår, væpne, ansiktsuttrykk, virveldyr.

En velfungerende morkake er viktig for helsen til både mor og barn.

Svangerskapskomplikasjoner (obstetriske komplikasjoner; OCs) kan være et tegn på dysfunksjon i morkaken.

Kvinner som opplever OCs har mer alvorlige symptomer på fødselsdepresjon, angst og selvmordstanker.

Mye tyder på at morkaken spiller en viktig rolle i risiko for nevroutviklingsforstyrrelser. Likevel er etiopatogenetiske mekanismer ukjente.

Hva

På seminaret møter du nasjonale og internasjonale foredragsholdere som er de fremste forskerne innen fagfeltet mental helse og hjerneutvikling.

Lær mer om

• Morkakens biologi og hvordan det påvirker fosterets nevroutvikling
  • Ulike utviklingsforløp fra longitudinale kohorter
  • Hvilken rolle spiller betennelse i svangerskapet og effekten på utvikling
  • Hvordan morkakens genuttrykk påvirker mors hjerne
  • Terapeutisk hypotermi - den eneste klinisk godkjente behandlingen av perinatal asfyksi
  • Ulike tilnærminger til morkake- og hjerneforskning
  • Samspillet mellom gener og det biologiske miljøet ved graviditet og fødsel i forhold til mental helse

Hele programmet finner du her.

Seminaret vil også streames.

Seminaret er gratis. Du kan melde deg på her.

Påmeldingsfristen er 08.05.2024

Arrangører

• Dr. Gianluca Ursini, Lieber Institute for Brain Development, Johns Hopkins University, Baltimore, MD, USA,
  • Dr. Laura Wortinger, Diakonhjemmet sykehus og UiO

Seminaret er støttet av UiO:Life Science, Psykologisk institutt og Diakonhjemmet sykehus.

Kontakt

Hvis du har spørsmål om seminaret, ta kontakt med forsker Laura A. Wortinger Bakke

Godkjennelse søkes fra: Psykologforeningen, Norsk sykepleierforbund, Legeforeningen, Fagforbundet, Jordmorforbundet NSF.

Publisert 26. mars 2024 13:15 - Sist endret 9. apr. 2024 12:55