Stor stas med Forskningstorget

Tema for årets forskningstorg var verdien av forskning for fremtiden, og Klinmed stilte sterkt med hele fem stands på årets arrangement.

Forskningstorget 2017 gikk av stabelen fredag 22. og lørdag 23. september på Universitetsplassen i Oslo sentrum.  Årets tema har vært verdien av forskning for fremtiden, med fokus på å skape verdier og ressurser, verdier i et velferdssystem og ikke minst verdien av god helse. Hva gjør noe verdifullt? Hva kan forskningen bidra med?

Det medisinske fakultet hadde i år samlet sine bidrag i ett stort telt. Klinmed hadde hele 5 stands i år med temaene immunterapi mot kreft, antibiotika, HLR og overdoser, smertefølsomhet og patologi og sykdommer.

Detektiver med mikroskop

Patologene leter etter sykdom i celler og vev, men hvordan ser sykdom ut? Det ønsket patologene å vise frem under sin stand «Detektiver med mikroskop!»

Ansvarlig for standen, førsteamanuensis G. Cecilie Alfsen var veldig fornøyd med å være på Forskningstorget, og syntes det var vellykket også blant barna.

– Mark, flått og glutenallergi er veldig populært å vise barna, for det er noe de vet hva er, sier hun.

Blant de eldre besøkende var det generell sykdomslære som var interessant, og å se den mikroskopiske verden av kroppens sykelige forandringer.

– For de voksne har vi gått gjennom hele kroppen og forklart hvordan vi undersøker vev, celler og organer. Det har vært veldig vellykket, mener Alfsen.

Kan immunsystemet kurerer kreft slik det kurerer influensa?

Immunterapi mot kreft har revolusjonert kreftbehandling de siste årene. Denne standen ønsket å lære besøkende mer om immuncellene og hvordan forskere kan hjelpe immunforsvaret til å redusere kreftceller.

– Det er veldig gøy å være her, og det er et stort spenn i alder på de besøkende, sier ingeniør Thea Johanne Gjerdingen.

– Vi får øvd på å formidle forskning til målgruppene og lærer å forklare forskning på en enkel måte til barna, og diskutere mer dagsaktuelle og komplekse problemstillinger med voksne, sier hun.

Antibiotikaresistens – vi må alle spille på lag!

Vi bruker antibiotika for å ta knekken på bakteriene som gjør oss syke, men noen av bakteriene har blitt motstandsdyktige eller resistente. Denne standen presenterte ulike bakterier og forklarte hva det er som gjør oss syke, og hva vi selv kan gjøre for å redusere antibiotikaresistens.

For barna var det stor stas med de mange fargerike bakteriene i boksene, og særlig de som viste bakterier på hånden før og etter håndvask, noe selv de minste barna kunne relatere til.

– Det å se alle barna som kommer, og interessen de har, det gir energi, sier medisinstudent Helge Leander Jensen.

Hos avdeling for mikrobiologi hadde det vært stor iver blant forskerne å få være med og vise frem forskningen på forskningstorget.

– Alt i alt er vi veldig fornøyde, men tenker vi skal prøve å finne noe enda enklere og enda lettere faglig for barna neste år, så vi kan inkludere dem enda mer i det vi gjør, sier avdelingsingeniør Anne Steffensen.

Hvor mye smerte tåler du?

Det var en lang kø av interesserte besøkende som ville teste ut egen smertegrense og følsomhet på Akuttklinikkens stand på smerteforskning på årets forskningstorg.

– Smerte er en subjektiv opplevelse, forteller professor Audun Stubhaug,

– Hvordan vi opplever smertefølsomhet bestemmer hvordan vi opplever sykdom og skader. Derfor lar vi folk få muligheten til å teste egen smerteterskel.

For stipendiat Charles E. Paccione var det en morsom dag med alle som var innom teltet og ville teste smertefølsomhet i kaldt vann eller med strøm. Også han synes det var gøy med alle barna.

– De som er her er den vitenskapelige fremtiden, mener han.

Nesesprayen som redder liv

Tema for SERAFs stand var nesesprayen Nalokson, som kan redde livet til en person som har tatt en overdose. Det var i tillegg opplæring av hjerte- og lungeredning.

– De som kommer bort til oss er veldig interessert i å lære om HLR. Det har vært vanskeligere å snakke om overdoser i dag, men derfor har vi fokusert mye på HLR, som har fungert godt, sier stipendiat Desiree Madah-Amiri.

Hun er godt fornøyd med arrangementet, og vil gjerne delta igjen neste år.

– Dette er et flott arrangement. Jeg synes det er fantastisk å se barn så interessert i forskning og vitenskap!

Se bilder fra Klinmeds deltakelse på Forskningstorget 2017 i bildekarusellen under.

Forskningstorget 2017
Av Julie Nybakk Kvaal