English version of this page

Solariumbrukere får føflekkreft tidligere

Solariumbrukere har ikke bare økt risiko for å utvikle føflekkreft, men de får også diagnosen tidligere i livet enn dem som ikke bruker solarium, viser en stor norsk studie publisert av Avdeling for biostatistikk ved Universitetet i Oslo.

Solariebruk øker risikoen for føflekkreft

Studien fulgte 141 000 norske kvinner i gjennomsnittlig 14 år, og fant at kvinner som hadde solt seg i solarium 30 ganger eller mer hadde 32% økt risiko for å utvikle føflekkreft, sammenlignet med kvinner som aldri hadde solt seg i solarium.

I tillegg var kvinner som startet å bruke solarium før de var 30 år, gjennomsnittlig to år yngre da de fikk diagnosen, enn dem som aldri hadde brukt solarium.

I analysene tok forskerne også hensyn til andre faktorer som påvirker risikoen for føflekkreft, som alder, fødselsår, hårfarge, hudfarge, UV-stråling fra sola i det geografiske området kvinnene bodde og antallet ganger de hadde vært solbrent og vært på solferie.

Føflekkreft øker mest

Føflekkreft er den kreftformen som øker mest i Norge (www.kreftregisteret.no (PDF)). Antallet nye tilfeller har aldri vært så høyt som i 2014, og vi ser nå omtrent 2000 nye tilfeller av føflekkreft hvert år. Dette er den nest hyppigste kreftformen hos norske kvinner og menn i alderen 25–49 år.

Allerede i 2009 ble solarier klassifisert som kreftfremkallende av WHOs kreftforskningssenter (www.iarc.fr). Til tross for dette er solariebruk fortsatt populært i vestlige land, spesielt blant yngre kvinner.

Betydningen for folkehelsa

Moderne solarier gir omtrent seks ganger så mye UVA og dobbelt så mye UVB som sommersola i Oslo. Studien viser at bruk av solarium øker byrden av føflekkreft i samfunnet, både ved at flere blir syke og at alder ved diagnose blir lavere.

Studien

Førsteforfatteren, Reza Ghiasvand, er PhD stipendiat i professor Marit B. Veierøds gruppe ved Avdeling for biostatistikk. Studien er utført i samarbeid med forskere ved Universitetet i Tromsø, Kreftregisteret og Queensland Institute of Medical Research i Australia, og er finansiert av ExtraStiftelsen Helse og Rehabilitering og Kreftforeningen.

Av Reza Ghiasvand og Kyrre Vigestad
Publisert 12. jan. 2017 12:22 - Sist endret 30. mars 2023 08:38