Derfor bør du spise nøtter året rundt

Hvis du vil holde vekta, redusere risiko for hjerte- og karsykdom og enkelte typer kreft, er daglig inntak av nøtter å anbefale ikke bare til jul, men hele året.

Nøtter

I denne søte juletid har vi tradisjoner med å spise nøtter. Vi kan knekke dem som en syssel i familieselskaper, vi kan spise mandler til gløggen, i julegrøten, eller som en ingrediens i marsipan og kransekake. Bilde: Colourbox.com

Nøtter hjelper på vekten

Nøtter inneholder mange kalorier og per 100 g kan energiinnholdet sammenlignes med potetchips og sjokolade.

- Derfor er det kanskje overraskende å se at rapportert inntak av alle typer nøtter også peanøtter, har sammenheng med mindre vektøkning, sier Mette Svendsen, førstelektor ved avdeling for ernæring.

En fersk studie viser at de som spiste 14 gram nøtter daglig hadde tre prosent mindre risiko for å utvikle fedme sammenlignet med de som ikke spiste nøtter. Datane er hentet fra tre populasjonsstudier med til sammen 144 885 deltagere og med en oppfølgingstid på 20-24 år.

Det var en redusert risiko for å gå opp mer enn 2 og 5 kg i vekt i løpet av oppfølgingsperioden blant de som spiste nøtter (Liu X, et al. BMJ Nutrition 2019).  

Nøtter erstatter usunne valg

- Vi kan ikke forvente vektreduksjon ved å legge til nøtter uten å ta vekk noe annet fra

Lektor
Lektor Mette Svendsen ved Avdeling for ernæring, UiO. Bilde: Gunnar F.Lothe, UiO

kostholdet, forklarer Svendsen. 

Forskerne fant ut at det å spise nøtter som erstatning for rødt og prosessert kjøtt, friterte potetprodukter og søte desserter var forbundet med mindre vektøkning (Liu X, et al. BMJ Nutrition 2019).

Forskerne fulgte deltagerne over mange år og hvert fjerde år fikk de kostholdsdata fra deltagerne som gjorde at de kunne følge endringer i inntak, vektutvikling samt ha kontroll for andre endringer i kostholdsfaktorer og livsstil.  

Andre helseeffekter

Nøtter har også andre gunstige helseeffekter:

  • 11% redusert risiko for kardiovaskulær sykdom
  • 15% redusert risiko for kreft
  • 22% redusert risiko for tidlig død

(Aune D et al. BMC Med 2016).

Mette Svendsen anbefaler derfor å følge det norske kostrådet som er å spise en liten håndfull usaltede nøtter daglig.

Referanser

  1. Lio X, Li Y, Guash-Ferré M et al. Changes in nut consumption influence long-term weight change in US men and women. bmjnph 2019;0:1-10.doi:10.1136/bmjnph-2019-000034.
  2. Aune D. Plant foods, antioxidant biomnarkers, and the risk of cardiovascular disease, cancer and mortality: A review of th eevidence. Adv Nutr 2019;10:S404-S421. 
  3. Aune D, Keum N, Giovannucci E et al. Nut consumption and risk of cardiovascular disease, total cancer, all-cause ans cause-spesific mortality: a systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies. BMC Med 2016;14:207
Av Eyrun Thune
Publisert 19. des. 2019 11:24 - Sist endret 19. des. 2019 11:41