Ungdom som spiser lunsj tar bedre matvalg

Ungdom som spiser frokost og lunsj spiser sunnere totalt sett i løpet av dagen. Det viser en studie gjennomført av forskere ved instituttet.

Ungdommer spiser lunsj

Ungdom som spiser fra morgenen av får i seg mer fiber samt frukt, bær, juice og smoothie som er en en del av de anbefalte «fem om dagen» forteller forsker Lene Frost Andersen. Foto: Colourbox.com

Forsker
Professor Lene Frost Andersen. Bilde: Øystein Horgmo, UiO.

Nær 700 elever fra femtifire norske ungdomsskoler registrerte i 2015 hva de spiste i fire dager ved bruk av en nettbasert kostdagbok.

Ungdommene rapporterte at de ikke spiste frokost og lunsj på henholdsvis 8 og 11 prosent av dagene.

Å kutte lunsj på ukedagene var forbundet med mer usunne matvalg sammenlignet med dager hvor de ikke hoppet over lunsjen.

Ukedager uten lunsj viste høyere inntak av:

• Energi fra tilsatt sukker og fett.
  • Usunn mat som kaker, godteri og salt snacks.

Den norske studien er den første studien som har undersøkt sammenhengen mellom det å hoppe over frokost eller lunsj, og kostholdsinntaket for en hel dag blant ungdom.

Tiltak for inntak

Forsker og medforfatter på studien, Lene Frost Andersen ved UiO forklarer at matinntaket

hos ungdom ikke er helt i tråd med kostholdsanbefalingene.

For høyt inntak av tilsatt sukker og mettet fett, samt for lavt inntak av frukt og grønnsaker er blant de identifiserte utfordringene, som kan påvirke fremtidig helse negativt.

Å identifisere mål for å forbedre vanene til ungdom er derfor viktig, sier Andersen og nevner spesielt skolelunsj som en mulighet.

Forskningsstudien

Studien tok sikte på å undersøke forekomsten av å droppe måltider og om det å droppe måltidene hadde betydning for kvaliteten på kostholdet.

Les artikkelen

Diet quality on days without breakfast or lunch – Identifying targets to improve adolescents

i fagtidsskriftet "Appetite".

Studier