English version of this page

Avliving av dyr kan gi selvmordstanker hos veterinærer

Helene Seljenes Dalum har forsket på hva som er forbundet med selvmordstanker hos veterinærer. I juni tok hun sin doktorgrad ved Institutt for medisinske basalfag, og har kommet noen skritt nærmere årsakene.

Veterinær Helene Seljenes Dalum står utendørs med en hest.

Helene Seljenes Dalum har forsket på årsakene til den høye selvmordsraten blant veterinærer. Foto: Privat

En tidligere norsk studie har vist at veterinærer hadde dobbelt så høy selvmordsrate som den generelle befolkningen i perioden 1960–2000.

Veterinærer som ofte avliver dyr, har høyere sannsynlighet for å ha alvorlige selvmordstanker sammenliknet med veterinærer som sjelden avliver dyr. Dette viser en studie i avhandlingen til Dalum (NORVET-prosjektet), som nylig ble publisert i tidsskriftet BMC Psychiatry.

Sammenhengen er et nytt funn

Dalum inviterte alle veterinærer i Norge til å besvare et omfattende spørreskjema, og fikk svar fra cirka 2600 personer, eller 75 prosent av de inviterte. Det er en høy svarprosent.

–   Avlivning av dyr har vært foreslått som en risikofaktor for selvmord blant veterinærer. Tidligere studier i andre land har vist at dette oppleves belastende, og at det fører til moralsk stress og jobbstress. Sammenhengen mellom avliving og selvmordstanker er et nytt funn som må bekreftes i andre studier, sier Dalum, som selv er veterinær.

Veterinærer har mer positive holdninger til dødshjelp

Dødshjelp hos mennesker vil si at man tar livet av en person på personens frivillige forespørsel, eller hjelper en person til å ta sitt eget liv. Det er ulovlig i Norge, men temaet blir stadig diskutert. Holdninger til dødshjelp hos mennesker kan kanskje si oss noe om hvilke holdninger man har til døden.

–  Å ta livet av dyr er for mange veterinærer en del av jobben. Vi fant at de som jobbet med familiedyr hadde mer positive holdninger til dødshjelp hos mennesker enn andre veterinærer, forteller Dalum.

De opplever for lite opplæring

Nesten 30 prosent av veterinærer i Norge har det siste året følt at livet ikke er verdt å leve, fem prosent har hatt alvorlige selvmordstanker og en av 500 har forsøkt å ta sitt eget liv. Det er gjort lite forskning på mulige årsaker til at veterinærer har høy selvmordsrate. NORVET-studien kan tyde på at avliving av dyr kan være en yrkesspesifikk risikofaktor.
–  I flere studier sier veterinærene at de opplever for lite opplæring i hvordan man skal håndtere krevende kliniske situasjoner, slik som avliving kan være. Det er flott at psykisk helse har kommet på agendaen blant veterinærer, kommenterer Dalum.

Helene Seljenes Dalum er nå ansatt som forsker ved Legeforskningsinstituttet.

Les mer om studiene her

Trenger du noen å snakke med?

Ta kontakt med:

• Kollegahjelpen i Den norske veterinærforening
  • Din fastlege
  • For øyeblikkelig hjelp, ring legevakt på tlf. 116117
  • Mental Helse har døgnåpen hjelpetelefon (116 123)
  • Kirkens SOS har krisetelefon på nr 22 40 00 40 (døgnåpen)
Av Anne Wennberg
Publisert 23. jan. 2024 12:01 - Sist endret 11. apr. 2024 11:43