English version of this page

Overraskende om økologisk dyrket korn

En internasjonal metastudie viser at det kan være mindre av enkelte muggsoppgifter i økologisk dyrket korn, sammenliknet med korn dyrket på vanlig måte. Dette og andre funn fra forskning på jordbruksprodukter kan få store konsekvenser.

Professor Per Ole Iversen er fotografert ute i det grønne.

Professor ved Institutt for medisinske basalfag, Per Ole Iversen, er den eneste legen som har bidratt i metastudien om muggsopp i korn. Foto: Anne Wennberg, UiO

– Det har vært vanlig å anta at korn dyrket med økologiske metoder er mer forurenset av muggsopp enn korn dyrket på konvensjonelt vis. Kornet kan da være helseskadelig for mennesker.  I en stor metaanalyse publisert i det anerkjente tidsskriftet Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety, finner vi det motsatte, forteller professor Per Ole Iversen.

Han er en av to deltakere i studien fra Avdeling for ernæringsvitenskap ved UiO. I tillegg har professor i økologisk landbruk, Carlo Leifert, som for tiden er gjesteprofessor ved Institutt for medisinske basalfag, både initiert og deltatt i studien.

Flere gunstige sider ved økologisk dyrking

Iversen er representanten for humanmedisinen i forskergruppen, og mener det er en stor styrke at studien er tverrfaglig.

– I metastudien vi nylig har publisert framgår det at de som dyrker økologisk ikke opplever mer muggsopp på avlingene enn de som driver konvensjonelt, og til dels er det tvert imot. For to av muggsopptypene var det ingen forskjell.

Men studien har også avdekket flere gunstige sider ved økologisk dyrking.

– Det har i mange år blitt forsket på økologisk framstilt mat, og mange tror det er godt for både kua og bonden – og human helse, men det siste vet vi ikke helt sikkert. Nå ser det ut som om økologisk framstilt frukt og grønnsaker har mer gunstig innhold av antioksidanter og mikronæringsstoffer enn konvensjonelt framstilte landbruksvarer, og det kan være godt nytt for deg og meg, sier Iversen.

Soppfunnene overasker

Han mener metastudien kan få store konsekvenser.

– Myten om at økologisk dyrking er mer utsatt for soppangrep har vi nå i stor grad tilbakevist. Det bør i hvert fall ikke svekke budskapet om å anbefale økologisk matproduksjon, sier Iversen, og legger til at disse funnene er svært overraskende, og at de har tyngde fordi de baserer seg på en lang rekke godt dokumenterte funn fra ulike deler av verden.

Studenter og gravide er med i studien

Iversen og medarbeidere har tidligere utført en randomisert klinisk studie blant universitetsstudenter der de også fant at økologisk dyrket mat er gunstig, sammenliknet med jordbruksprodukter dyrket på ordinær måte.

– For tiden er vi i gang med en ny randomisert studie der vi undersøker to grupper av gravide: En spiser økologisk mens den andre spiser konvensjonelt framstilt mat under svangerskapet. Der vil påvirkningen av mors økologiske matinntak både på mor og barn bli grundig undersøkt i to år etter at barnet er født, forteller han.

Per Ole Iversens rolle i den omfattende metastudien er todelt:

– Jeg har vært med på å vurdere utvalget av studier vi skulle ta med. Jeg bidro også med refleksjoner fra en leges ståsted om hva slags konsekvenser dette vil kunne ha for helsen til alminnelige mennesker.

Her finner du artikkelen publisert i Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety

Mycotoxin contamination in organic and conventional cereal grain and products: A systematic literature review and meta‐analysis - Wang - 2024 - Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety - Wiley Online Library

Her kan du lese om studien på Veterinærinstituttets nettside

Fant mindre muggsoppgift i økologisk korn enn i konvensjonelt dyrket korn (vetinst.no)