Disputas: Erlend Aune

Cand.med. Erlend Aune Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Acute myocardial infarction - consequences of new treatment modalities and smoking status. Observations from two prospective studies.

• 1. opponent: Professor Kristian A. Thygesen, Medisinsk kardiologisk avd., Aarhus Universitetshospital, Aarhus, Danmark
  • 2. opponent: Overlege Cecilie Risøe, Kardiologisk avdeling, Oslo universitetssykehus Rikshospitalet
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor em. Harald Arnesen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Lars Gullestad, Hjerte-, lunge- og karklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Dr.med. Jan Erik Otterstad, Hjerteseksjonen, Klinikk Medisin, Sykehuset i Vestfold

Lege og forsker Erlend Aune har studert dødelighet første år etter hjerteinfarkt hos alle pasienter innlagt ved Sykehuset i Vestfold – Tønsberg i årene 2003 og 2006. I 2003 ble pasienter med denne tilstand i hovedsak behandlet med medisiner og en svært lav andel pasienter ble sendt i akuttfasen til Rikshospitalet for utblokking av kransårene. Etter nye europeiske retningslinjer startet man i 2005 å sende pasienter tidlig til Rikshospitalet for hjertekateterisering og eventuelt utblokking. Pasienter med EKG-forandringer som indikerte at en kransåre var gått helt tett (”blålysinfarkt”) ble fra nå av fortrinnsvis sendt direkte fra ambulanse til Rikshospitalet for akutt utblokking. Pasienter med hjerteinfarkt uten slike EKG-forandringer ble fra samme tidsperiode vurdert for hjertekateterisering innen 48-72 timer. Fra 2003 til 2006 var det en markant økning i andel pasienter med akutt hjerteinfarkt som ble sendt til tidlig utblokking av kransårer. I samme periode falt dødeligheten etter ett år med 40% både for ”blålysinfarkter” og de andre hjerteinfarktpasientene. Røykere innlagt med hjerteinfarkt uten EKG-forandringer som indikerte helt tett kransåre hadde en svært høy dødelighet i 2003 sammenlignet med 2006. Dette ser ut til å være en undergruppe pasienter med spesielt god effekt av tidlig utblokking. For hjerteinfarkt generelt var røykere 15-20 år yngre enn ikke-røykere ved innleggelse. Tidligere studier har ofte inkludert mer selekterte pasienter med lavere risikoprofil og lavere dødelighet enn de som inngår i denne studien. Denne studien indikerer at når man innfører tidlig utblokking av hjerteinfarkt som en del av vanlig rutine, kan man ha enda bedre behandlingseffekt enn det som tidligere studier har vist.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini

Publisert 23. nov. 2011 14:34 - Sist endret 21. jan. 2013 08:59