Disputas: Daniel Bastian

Cand.med. Daniel Bastian ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (Philosophiae doctor): Innate Immune Responses to Hip Replacement Surgery.

• 1. opponent: Professor Oddmund Johansen, Ortopedisk avd., Universitetssykehuset Nord-Norge, Tromsø
  • 2. opponent: Professor Audun Stubhaug, Akuttklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Berit Flatø, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Olav Røise, Akuttklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

•  Professor Olav Reikerås, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hofteproteseoperasjon påvirker immunforsvaret

Inflammatoriske reaksjoner etter traume karakteriseres av lokale og systemiske signalstoffer som både påvirker immunsystemets forsvarsmekanismer og bidrar til reparative prosesser. Et nedsatt immunforsvar øker faren for alvorlige septiske komplikasjoner.  Spesialist i ortopedisk kirurgi Daniel Bastian har undersøkt hvordan  hofteproteseoperasjon påvirker sammensetning av inflammasjonsprodukter lokal og systemisk.
I sin avhandling ”Innate immune responses to hip replacement surgery” har Daniel Bastian og hans medarbeidere vist at man ved hjelp av forskjellige tester kan fastslå om det foreligger en overskytende eller nedsatt betennelsesreaksjon etter hofteproteseoperasjon. I arbeidet undersøkes det kroppens medfødte forsvarsmekanismer (innate immunity) opptil 12 dager etter operasjon som en modell for traume. Det ble utført undersøkelser på lokale og systemiske signalstoffer (cytokiner og chemokiner) etter operasjon.  Et nedsatt immunforsvar etter hofteprotesekirurgi ble nærmere analysert med  ex vivo stimulasjonstester, FACS-analyse av forsvarscellenes reseptorer samt undersøkelser av hvite blodlegemer.  Dessuten har man undersøkt profilen til lipopolysaccharid-bindende protein og sCD14 etter hofteproteseoperasjon. I avhandlingen inngår 5 artikler. Arbeidet bidrar til en bedre forståelse av betennelsesreaksjoner og immunsuppresjon etter traume  og dermed til en bedre planlegging av evt. sekundære operasjoner.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini

Publisert 18. nov. 2011 13:59 - Sist endret 21. jan. 2013 08:58