Disputas: Audun Os

Cand.med. Audun Os ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.(Philosophiae doctor): T cells specific for endogenous B cell antigen: Consequences for autoimmunity and mature B cell malignancies.

1. opponent: Professor Freda Stevenson, University of Southampton, UK

2. opponent: Professor Stephen Devereux, Department of Haematological Medicine, King’s College Hospital, UK

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Erik Dissen, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Øyvind Molberg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Bjarne Bogen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Samarbeid mellom T-hjelpeceller og B-celler i autoimmune sykdommer og B-cellekreft.

I sin doktoravhandling studerer Audun Os samarbeid mellom T-hjelpeceller og B-celler ved autoimmun sykdom og B-cellekreft. Forsøkene er gjennomført i transgene mus og på blodceller fra pasienter med B-cellekrefttilstanden kronisk lymfatisk leukemi (KLL).

Ved autoimmune sykdommer foreligger det brudd på den immunologiske toleransen som tillater at immunsystemet angriper kroppens eget vev. I avhandlingen beskrives en ny mekanisme for hvordan T- og B-celler kan samarbeide ved sykdomsutviklingen. Ved interaksjonen reagerer T-cellene mot B-cellenes antistoff. De er dermed ikke lengre i stand til å kontrollere hvilke stoffer B-cellene reagerer mot. Dyreforsøkene viser at denne mekanismen kan føre til alvorlig autoimmun sykdom som ligner tilsvarende sykdom hos menneske: kolitt, leddgikt og lupus. Risikoen for utvikling av B-cellekreft er forhøyet hos pasienter med autoimmune sykdommer. I musemodellen beskrevet over, er det vist at T-celler kan indusere B-cellekreft. Audun Os og kolleger beskriver at KLL-celler kan samarbeide med T-hjelpeceller og at pasienter har T-hjelpeceller i blodet som kan stimulere egne KLL-celler.

Funnene kan ha betydning for forståelsen av sykdomsmekanismene ved autoimmun sykdom og B-cellekreft, og kan bidra til nytenkning innen terapiutvikling. Dette arbeidet er gjennomført ved Senter for Immunregulering, Oslo Universitetssykehus Rikshospitalet og Universitetet i Oslo.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth Kolflaath Semprini

Publisert 29. nov. 2011 08:34 - Sist endret 17. jan. 2013 15:30