Disputas: Lars T. Wælgaard

Cand.med. Lars T. Wælgaard ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.(Philosophiae doctor): Intraorgan monitoring for detection of ischemia and rejection

• 1. opponent: Professor Bo-Göran Ericzon, Transplationskirurgiska kliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge, Stockholm
  • 2. opponent: Professor Petter Aadahl, Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk, NTNU, Trondheim
  • 3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Knut Arvid Kirkebøen, Akuttklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Anders Hartmann, Klinikk for spesialisert medisin og kirurgi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Tor Inge Tønnessen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

I denne doktorgraden påviser lege og forsker Lars Wælgaard fordelen med å måle stoffskifteprodukter og gasser lokalt i det enkelte organsystem sammenlignet med nåværende målemetoder som tegn på utilstrekkelig blodtilførsel for å opprettholde oksygenavhengig stoffskifte ved blødningssjokk. Spesielt vises det at karbondioksid (CO2) er den markøren som slår først ut ved nedsatt blodforsyning av de forskjellige organsystemene. Målemetodene kan skjelne mellom moderat nedsatt blodtilførsel der organets funksjon ikke er truet (aerobt stoffskifte) og alvorlig nedsatt blodtilførsel der organet vil dø om ikke effektiv behandling iverksettes i tide (anaerobt stoffskifte). Forskningsgruppen denne avhandlingen utgår fra har utviklet og nylig fått godkjent en miniatyrisert CO2 –sensor for klinisk bruk som oppdager anaerobt stoffskifte straks det oppstår og gir mulighet for å iverksette behandling i tide til å redde organet. Det blir videre vist at målemetoden mikrodialyse kan oppdage både utilstrekkelig blodtilførsel pga tilstopping av leverarterien samt begynnende immunologisk avstøtning av den transplanterte lever flere dager før nåværende metoder kan fange opp dette. Siden man på denne måten kan påvise potensielt dødelige komplikasjoner før en irreversibel skade er oppstått vil dette kunne føre til at man kan sette inn adekvat behandling, det være seg kirurgi eller anti-avstøtningsbehandling, på et tidligere tidspunkt enn i dag og på den måten forhindre at transplanterte organer går tapt. En stor fordel med både CO2-sensor og mikrodialyse-målemetoden er at de potensielt kan anvendes i et hvilket som helst organsystem. Områder der microdialyse kan tenkes å ha spesielt nyttig anvendelse er ved ortopedisk replantasjonkirurgi og ved operasjoner av indre organer, samt i overvåkning av pasienter som har gjennomgått hjerneblødning.

For mer informasjon, kontakt Elisabeth K. Semprini

Publisert 23. nov. 2011 14:18 - Sist endret 17. jan. 2013 15:13