Disputas: Lars Borgen

Cand.med. Lars Borgen ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Radiation doses in medical imaging: Historical development, current radiation knowledge and future optimizing tools.

1. opponent: Sjukhusfysiker Anja Almén, Sahlgrenska universitetssjukhus, Sverige
  2. opponent: Overlege Jon B. Reitan, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Oslo universitetssykehus HF
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Jarl Å. Jakobsen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Førsteamanuensis Gunnar Sandbæk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Frode Lærum, Akershus universitetssykehus HF

Lege og radiolog  Lars Borgen har i sin doktoravhandling avdekket mangelfulle kunnskaper hos norske leger når det gjelder stråledoser pasienter utsettes for i forbindelse med røntgendiagnostikk. På tross av dette benytter legene i liten grad retningslinjer for henvisning til bildediagnostikk.

Røntgenundersøkelser antas å forårsake i underkant av hundre krefttilfeller i Norge hvert år. Gjennom en spørreundersøkelse blant 213 rekvirenter avdekker Lars Borgen et klart behov for økt strålekunnskap hos norske leger. Resultatene fra spørreundersøkelsen viser at kunnskap om stråledoser så vel som de biologiske effektene av stråling er mangelfull. Resultatene peker også på nødvendigheten av å ta i bruk henvisningsretningslinjer på et helt annet nivå enn i dag.  Økt kunnskap og bruk av retningslinjer vil være nødvendige tiltak for ikke å utsette norske pasienter for unødvendig stråling og kreftrisiko.

I sitt arbeide ”Radiation doses in medical imaging: Historical development, current radiation knowledge and optimizing tools” viser Lars Borgen også at et dosebesparende bildebehandlingsprogram kan redusere stråledosen fra CT undersøkelser med opp til 50 %. Dette er interessante funn når vi samtidig vet at CT undersøkelser står for mesteparten av stråledosen til norske pasienter.

Tolv pasienter gjennomgikk en CT undersøkelse av mageregionen tatt med normal dose og lav dose. Lavdosebildene ble behandlet med et dataprogram, et såkalt ”post-prosesserings filter”, og deretter ble alle bildene vurdert. For normalvektige pasienter ble behandlede lavdosebilder av sammenliknbar kvalitet som normaldosebilder. Teoretisk vil et slikt bildebehandlingsverktøy kunne redusere antall årlige strålerelaterte krefttilfeller i forbindelse med CT av magen med 30-40 per år.  Et slikt bildebehandlingsverktøy vil kunne være et viktig bidrag til god strålehygiene i det norske helsevesen i tiden som kommer, sier lege og radiolog Lars Borgen.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 15. mai 2012 09:25