Disputas: Gunnar Einvik - Kardiologi

Cand.med Gunnar Einvik ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Biological markers and cardiovascular risk factors in relation to Type D personality, major depressive disorder and anxiety disorders

1. opponent: Professor Johan Denollet, Department of Medical Psychology and Neuropsychology, Tilburg University, Nederland

2. opponent: Professor Sidsel Graff-Iversen, Avdeling for folkesykdommer, Nasjonalt folkehelseinstitutt, Oslo

3. medlem av bedømmelseskomitéen: Førsteamanuensis Lars Tanum, Klinikk for psykisk helse og avhengighet, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Pål Gulbrandsen, Klinikk for helsetjenesteforskning og psykiatri, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Torbjørn Omland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Psykisk stress påvirker utviklingen av hjerte- og karsykdom

I avhandlingen ”Biological markers and cardiovascular risk factors in relation to Type D personality, major depressive disorder and anxiety disorders”  har lege Gunnar Einvik og medarbeidere karakterisert depresjon, angst og Type D personlighet hos 535 personer som deltok i en undersøkelse om søvn. Type D personlighet er karakterisert av mye negative følelser og redsel for å vise disse. Ut fra en generell kunnskap om at psykiske stresstilstander er forbundet med hyppigere hjerterytmeforstyrrelser og generell økt betennelsesaktivitet i kroppen, undersøkte man mulige spesifikke psykobiologiske virkningsmekanismer for utvikling av hjerte- og karsykdommer i denne populasjonen. Betennelse i blodåreveggen er en viktig årsak til hjerteinfarkt og hjerneslag, mens hjertearytmier indikerer et stresset hjerte. Denne studien indikerer at angst, depresjon og Type D personlighet kan påvirke disse mekanismene indirekte, gjennom usunn livsstil, men også direkte. Reduksjon av psykisk stress kan være nødvendig for å forebygge hjerte- og karsykdom blant personer i risikogruppen.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 19. okt. 2012 16:03