Disputas: Marte Lie Høivik - Gastroenterologi

Cand.med. Marte Lie Høivik ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Living with chronic inflammatory bowel disease - the impact on health-related quality of life and work disability. Ten-year results from the IBSEN study.

1. opponent: Overlege Ebbe Langholz, Medicinsk afdeling, Gentofte hospital, Hellerup, Danmark

2. opponent: Overlege Kristin Bjordal, Kreft-, kirurgi- og transplantasjonsklinikken, Oslo universitetssykehus HF, Oslo

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Arild Nesbakken, Kreft-, kirurgi- og transplantasjonsklinikken, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Førsteamanuensis Anne-Marie Aas, Medisinsk klinikk, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Bjørn Moum, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Pasienter med inflammatorisk tarmsykdom (IBD) får ofte sykdommen påvist allerede i ungdomsårene. Det kronisk og uforutsigbare sykdomsforløpet er utfordrende. Vi vet imidlertid lite om hvilke følelsesmessige, sosiale og økonomiske konsekvenser sykdommen medfører over tid.

I sin avhandling har lege og forsker Marte Lie Høivik kartlagt helserelatert livskvalitet og behov for uføretrygd hos pasienter som har hatt diagnosen IBD i ti år. Lie Høivik har også identifisert hvilke faktorer som gir økt risiko for redusert livskvalitet og arbeidsuførhet i denne pasientgruppen.

Studien viste at IBD-pasienter hadde generelt god helserelatert livskvalitet til tross for langvarig kronisk sykdom. Likevel rapporterer mange pasienter økt bekymring for egen helse, samt økt tretthet, mindre energi og overskudd. Pasienter med mye sykdomsaktivitet, pasienter som brukte kortikosteroider i lengre perioder og røykere hadde klart redusert livskvalitet. Det å falle utenfor arbeidslivet p.g.a. sykdommen var forbundet med redusert helserelatert livskvalitet – særlig for menn.

19 % av pasientgruppen mottok uføretrygd etter 10 års sykdom.  De yngste pasientene (<40år) hadde høyest relativ risiko for å bli uføre sammenliknet med befolkningen forøvrig. Blant de eldste pasientene (>60 år) var opptil 40 % uføretrygdet. Dette var imidlertid ikke flere enn i den generelle befolkningen. Kortikosteroidbehandling, operasjoner og hyppige tilbakefall tidlig i sykdomsforløpet var forbundet med økt risiko for å være uføretrygdet etter 10 års sykdom.

Avhandlingens resultater understreker at diffuse symptomer (som tretthet og bekymring) over tid kan være like utfordrende for pasientene som de typiske sykdomsspesifikke plagene som diaré, smerter osv.  For å kunne forebygge arbeidsuførhet er det viktig å identifisere pasienter med økt risiko allerede tidlig i sykdomsforløpet.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 24. sep. 2012 07:50