Disputas: Pål Gunnar Larsson

Cand.med. Pål Gunnar Larsson ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos.: Automated monitoring of EEG background and epileptiform activity with special reference to antiepileptic drug treatment

• 1. opponent: Professor Ingmar Rosén, Skånes Universitetssjukhus, Lund, Sverige
  • 2. opponent: Professor Trond Sand, Institutt for nevromedisin, NTNU, Trondheim
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Erik Taubøll, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Sven Ivar Walaas, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Lege Pål Gunnar Larsson har utviklet nye metoder for bedre å følge opp ulike medisiners effekt på hjerneaktivitet (EEG) hos pasienter med epilepsi eller med kognitive forstyrrelser, slik som konsentrasjonsforstyrrelser (ADHD) eller lærevansker. Mange barn og unge med ADHD og andre kognitive forstyrrelser har rikelig epilepsilignende aktivitet (CSWS) i hjernen under søvn. Hos disse barna antar man at CSWS er årsaken til de kognitive problemene. Man kan behandle dette med epilepsimedisiner, ofte med god effekt, både på målt hjerneaktivitet og kognitiv fungering.

I avhandlingen Automated monitoring of EEG background and epileptiform activity with special reference to antiepileptic drug treatment har Pål Gunnar Larsson og hans medarbeidere utviklet to datamaskinbaserte metoder for analyse av registrerte hjernebølger. Den ene metoden kvantifiserer CSWS og den andre bakgrunnsaktiviteten i EEG. Metodene er utviklet for å forenkle oppfølgingen av pasientene, både i den kliniske hverdagen og i forskningen. Begge metoder har vist seg lovende, og metoden for kvantifiseringen av CSWS har allerede funnet plass i den kliniske hverdagen og er i bruk både nasjonalt og internasjonalt. Fordi en del barn med ADHD har CSWS i EEG under søvn, ble metoden testet i en studie med 35 barn med ADHD og CSWS, halvparten med epilepsi. Barna ble undersøkt før og etter at de startet med epilepsimedisinen levetiracetam. Studien viste at mengden CSWS ble redusert med over 50 % hos 63 % av barna og 59 % fikk bedret oppførsel etter behandlingstart. Med den nye metoden kunne man vise objektiv effekt av behandlingen med levetiracetam.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 27. jan. 2012 15:21 - Sist endret 30. jan. 2012 12:59