Disputas: Bjarne Lidvar Lied - Nevrokirurgi

Cand.med. Bjarne Lidvar Lied ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Complications and clinical outcome after surgery for symptomatic subaxial cervical degenerative disease

1. opponent: Professor Benny Dahl, Ortopædkirurgisk Klinik, Rigshospitalet, København, Danmark

2. opponent: Overlege Erling Myrseth, Nevrokirurgisk avdeling, Haukeland universitetssykehus HF, Bergen

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Cecilie Røe, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Espen Dietrichs, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Eirik Helseth, Klinikk for kirurgi og nevrofag, Institutt for klinisk medisin

Hensikten med denne avhandlingen var å kartlegge risikoen ved og nytteverdien av nakkekirurgi for degenerative tilstander. I tillegg har man vurdert om nakkekirurgi kan gjøres mer kostnadseffektivt, da ressursene i helsevesenet er begrensete. Avhandlingen baserer seg på tre prospektive studier av fremre nakkekirurgi og en retrospektiv studie av bakre nakkekirurgi for degenerative tilstander.

I studie 1 registrerte vi prospektivt alle komplikasjoner etter fremre nakkekirurgi (ACDF – anterior cervical discectomy and fusion). Komplikasjonsraten i studien var 9 %, hvorav 1,2 % var livstruende lokale postoperative blødninger som førte til reoperasjon. Alle postoperative blødninger ble erkjent og behandlet innen 6 timer etter kirurgi. Studien viser at komplikasjonsraten ved fremre nakkekirurgi er relativt lav, men slike operasjoner krever en postoperativ observasjonstid på ca 6 timer. Vi antyder at fremre nakkekirurgi burde kunne gjøres trygt som dagkirurgi.

I studie 2 registrerte vi prospektivt klinisk resultat etter fremre nakkekirurgi (ACDF). 6 måneder etter kirurgi var det en signifikant reduksjon i armsmerter, nakkesmerter og hodepine. Studien dokumenterer godt klinisk utkomme etter nakkekirurgi.

I studie 3 registrerte vi retrospektivt alle komplikasjoner etter bakre nakkekirurgi (cervical laminektomi/ laminoplastikk) for cervical myelopati forårsaket av cervical spinal stenose. Kirurgisk mortalitet var 0 %. 1.3 % av pasientene ble reoperert pga. postoperativ blødning, mens 1.6 % av pasientene ble reoperert for postoperativ infeksjon. Umiddelbart etter operasjonen hadde 41.2 % bedret nevrologi, 47.2 % var uforandret og 11,6 % forverret.

Studie 4 er basert på prospektiv registrering av komplikasjoner og utkomme av de første 96 pasientene operert med ACDF på en ren dagkirurgisk enhet. 95/96 pasienter ble sendt hjem operasjonsdagen. 1/96 hadde behov for sykehusinnleggelse. Dagkirurgi-pasientene ble i snitt sendt hjem 350 minutter etter avsluttet kirurgi. Komplikasjonsraten var 5.2 %, hvorav 2 % av pasientene ble reoperert for postoperativt hematom. 6 måneder etter kirurgi var det en signifikant reduksjon i armsmerter, nakkesmerter og hodepine. Studien viser at ACDF kan gjøres trygt og med godt klinisk resultat i en dagkirurgisk enhet.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 12. nov. 2012 16:32