Disputas: Gry Beate Namløs Nordang - Genetikk

Cand.scient. Gry Beate Namløs Nordang ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): A study of genetic predisposition to rheumatic diseases, with particular focus on rheumatoid arthritis

1. opponent: Professor William Ollier, Centre for integrated genomic medical research, University of Manchester, Storbritannia

2. opponent: Professor Stéfanie Le Hellard, Seksjon for medisinisk genetikk og molekylærmedisin, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Bergen

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Øyvind Molberg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Ole Andreassen, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Benedicte A. Lie, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Cand. scient Gry B. N. Nordang har jobbet med å kartlegge genetiske risikovarianter for de tre revmatiske sykdommene, leddgikt, barneleddgikt og lupus, ved å undersøke ulike genetiske varianter i genomet. I avhandlingen ‘A study of genetic predisposition to rheumatic diseases, with particular focus on rheumatoid arthritis’ har Gry B. N. Nordang og medarbeidere blant annet funnet en felles genetisk risikovariant i IRF5 genet for de tre revmatiske sykdommene. Assosiasjoner til polymorfismer i dette genet har tidligere vært kjent for lupus, tvetydige funn har vært rapportert for leddgikt, mens for barneleddgikt har dette vært ukjent. Disse funnene er i tråd med nyere forskning som har vist at mange genetiske risikofaktorene er felles for sykdommer av autoimmun karakter deriblant de nevnte revmatiske sykdommer. Gry B.N. Nordang fant også at IRF5 risikovarianten påvirket alternativ spleising av genet i tymus.

Hovedvekten av arbeidet i avhandlingen har vært gjort på leddgikt. Leddgikt er en vanlig sykdom som affiserer mellom 0.5 – 2%  av befolkningen i den vestlige verden. Leddgikt er en heterogen sykdom, som bredt kan deles inn i to grupper avhengig av tilstedeværelse av et auto-antistoff kalt anti-citrullinert peptid antistoff (ACPA). Interessante funn fra forskningsarbeidet peker på at visse varianter av genet HLA-C gir økt risiko for ACPA-positiv leddgikt. HLA-C er ett viktig immunologisk molekyl som er involvert under den inflammatoriske responsen ved å stimulere blant annet T celler.
Det er omtrent 300 000 personer i Norge idag som har blitt diagnostisert med en revmatisk lidelse som for eksempel leddgikt, barneleddgikt eller lupus. Årsakene til disse kroniske autoimmune sykdommene er ukjent, men er antatt sammensatt av både genetiske og miljømessige risikofaktorer. De siste års forskning har revolusjonert identifiseringen av genetiske risikofaktorer. For eksempel for leddgikt har antall genetiske risikofaktorer økt fra fem til >30 i løpet av en seks års periode. Kartlegging av genetiske varianter som bidrar til økt risiko for å utvikle sykdom er viktig for å få en bedre forståelse av hvordan og hvorfor sykdom opptrer. Håpet er at kunnskapen også kan bidra til mer presis og tidligere diagnostikk av sykdommene, samt bedre forebygging og behandling.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 11. sep. 2012 12:52